آفتاب

واشنگتن پست: اروپای شرقی دربرابر قدرت پوتین به زانو درمی آید

واشنگتن پست: اروپای شرقی دربرابر قدرت پوتین به زانو درمی آید

واحدمرکزی خبر نوشت:

روزنامه واشنگتن پست نوشت: کشورهای اروپای شرقی در برابر قدرت پوتین به زانو در می آیند.
این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی به قلم جکسون دیل افزود: برای آن که بدانیم ولادیمیر پوتین چگونه در تلاش خود به منظور برهم زدن نظم حاکم بر اروپا پس از پایان جنگ سرد به موفقیت دست می یابد، باید تحولات این قاره را فراتر از بحران شرق اوکراین که تازه عضو ناتو هم نیست مورد بررسی قرار دهیم.
به عنوان مثال نخست وزیر مجارستان، یکی از اعضای ناتو، اخیرا روسیه پوتین را نمونه ای سیاسی معرفی کرده است که باید از آن نمونه برداری شود. یا اسلوواکی، عضو دیگر ناتو که نخست وزیر چپ گرای آن احتمال استقرار نیروهای ناتو در کشورش را به تهاجم سال 1968 شوروی تشبیه کرد. یا جمهوری چک، یکی دیگر از اعضای ناتو که وزیر دفاع آن مقایسه مشابهی انجام داد و دولت این کشور در مقابله با تحریم های اتحادیه اروپا برضد روسیه به اسلوواکی و مجارستان ملحق شد.
یا صربستان، یکی از امضاکنندگان طرح «شراکت برای صلح» ناتو که پوتین را به دیدار از بلگراد و شرکت در مراسم هفتادمین سالگرد آزادسازی شهر دعوت کرد.
کشور دیگر لهستان است که تا این اواخر از دولت طرفدار غرب اوکراین و مجازات پوتین حمایت می کرد. اما این ماه نخست وزیر این کشور به وزیر امور خارجه جدید خود دستور داد تا در سیاست های خارجی کشور تجدید نظر کند. وی به پارلمان گفت درمورد انزوای لهستان در اروپا نگران است، انزوایی که می تواند نتیجه موضع گیری های غیرواقع بینانه در اوکراین باشد.
اوباما ادعا می کند پوتین را منزوی کرده است اما در حقیقت بخش بزرگی از اتحاد ناتو به آرامی به سمت مسکو گرایش پیدا می کنند. این روند تا حدودی دلایل اقتصادی دارد. وابستگی به انرژی و همچنین بازارهای صادرات روسیه کشورهای اروپایی را از عواقب تشدید تحریم ها می ترساند. البته دلایل امنیتی و اعتقادی را نیز نمی توان نادیده گرفت.

4949

کد N539174

وبگردی