آفتاب
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب:

ترویج ولایت در جامعه بشری موجب تمدن و وحدت می‌شود

ترویج ولایت در جامعه بشری موجب تمدن و وحدت می‌شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: پذیرش ولایت الهی یعنی تابعیت از فرامین خداوندی در همه جوانب زندگی از جمله خوراک، تعلیم و تربیت، حکومت، اقتصاد. جمهوری اسلامی مبنی بر این ایده است و هر کجا دچار مشکل شده‌ایم به دلیل آن است که این اطاعت کامل نبوده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: پذیرش ولایت الهی یعنی تابعیت از فرامین خداوندی در همه جوانب زندگی از جمله خوراک، تعلیم و تربیت، حکومت، اقتصاد. جمهوری اسلامی مبنی بر این ایده است و هر کجا دچار مشکل شده‌ایم به دلیل آن است که این اطاعت کامل نبوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان آیت‌الله محسن اراکی در جشن عید غدیر، ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) را مهم‌ترین مسئله جامعه بشری دانست و افزود: قرآن کریم می‌فرماید انسان را به منظور این که گرفتار ظلم، تبعیض، گرفتاری باشد، نیافریدیم بلکه همه وسایل سعادت برای انسان همراه با او خلق شده است.

وی گفت: کلید اصلی همه وسایل سعادت «ولایت» است. به فرموده قرآن کریم جامعه بشری دارای فرمانروایی، نظم و قانون است. زندگی کردن در شهر خدا با پادشاهی خداوند همراه است. در قرآن کریم بارها و بارها خداوند به نام ملک وصف شده است؛ «مَلِکِ النَّاسِ» و براین اساس نخستین ویژگی برای خداوند سلطان است.

اراکی با تأکید بر این‌که «خداوند به حق و حقیقت دارای جایگاه دستور، امر و نهی است و حق فرمانی ویژه دارد و هیچ کس در این حق با خداوند شریک نیست» گفت: شرک در قرآن کریم به دو گونه بیان شده؛ شریک قائل شدن برای خالق دنیا و شرکی مهم‌تر که جامعه بشری را به بدبختی کشانده حق صاحب امری دیگر در کنار خداوند است. حکم از آن خداست، همانگونه که خلق و آفرینش مخصوص اوست گزینش نیز شایسته خدا محسوب می‌شود. اگر فردی حاکمیت بالذات جدا از حاکمیت خدا ادعا کند مشرک است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: مسئله ولایت به معنای آن است که برای خداوند در حکومت، فرمانروایی و ملک شریکی وجود ندارد، مگر آنکه خداوند خود فرمانروایی را منصوب کند که در آخرین آیه سوره اسراء به این مطلب اشاره شده است؛ «وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا؛ و بگو ستایش خدایی را که نه فرزندی گرفته و نه در جهانداری شریکی دارد و نه خوار بوده که نیاز به دوستی داشته باشد و او را بسیار بزرگ شمار».

وی، مشکل جامعه بشری از آغاز تا به اکنون را مسئله شرک در حکومت و اطاعت دانست و تصریح کرد: افرادی که می‌گویند حاکم را باید مردم انتخاب کنند دچار شرک در حکومت شده‌اند. اگر ما ولی‌فقیه را پذیرفته‌ایم به دلیل انتصاب وی از سوی صاحب الزمان(عج) است. خداوند نخستین حاکمی را که روی زمین تعیین کرد رسول است و همه رسل حکام هستند که برای اقامه قسط و حکومت آمده‌اند.

اراکی خاطرنشان کرد: ولی به معنای کسی است که مردم باید از او اطاعت کنند و این اطاعت به معنای «یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ؛ آنان را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی به در می‌برد» است. با دستور او و اطاعت مردم این خروج از ظلمت به سوی نور صورت می‌گیرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که «خداوند در هر زمانی روی زمین ولی داشته است» افزود: آخرین فردی که به عنوان ولی روی زمین انتخاب شد پیامبر(ص) بود و از آن روز که رسول‌الله(ص) بر تخت ولایت الهی تکیه کرد حاکم و ولی شد و سپس ایشان خلفای بعدی را تعیین کردند. خلفای تعیین شده از سوی نبی اسلام(ص) ائمه اثنی‌عشری هستند. این سخن از سوی همه محدثین اهل سنت همچون بخاری، مسلم، احمد بن حنبل مطرح و البته در برخی روایات به نام ائمه اطهار(ع) نیز نقل شده است.

وی ترویج ولایت در جامعه بشری را باعث ایجاد تمدن و وحدت دانست و گفت: وحدت از طریق تبعیت از ولایت خدا و امیرالمؤمنین علی(ع) صورت می‌گیرد؛ رحمت پروردگار که در قرآن کریم به آن اشاره شده شامل قرآن و پیامبر می‌شود با کتاب و رسول است که اختلافات از بین می‌رود و این رحمت از سوی منصوبین به رسول خدا به ما می‌رسد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، غدیر را روز تداوم رحمت و نعمت و پایه‌گذاری عدل در جهان بشر دانست و تصریح کرد: یکی از بزرگترین نعمات ما مردم ایران ولایت فقیه است چرا که امام زمان(عج) فرموده در حوادث به فقها رجوع کنید.

انتهای پیام

کد N539123

وبگردی