آفتاب
جشنواره بین المللی «آوای غدیر»

اجرای عاشیق‌های آذربایجان با چاشنی انتقاد/ حقیقت «حقیقت نامه» را درک نکردیم

اجرای عاشیق‌های آذربایجان با چاشنی انتقاد/ حقیقت «حقیقت نامه» را درک نکردیم

عاشیق های چهار کشور حاشیه دریای خزر همزمان با فرا رسیدن عید سعید غدیر رپرتوار «حقیقت نامه» واحد عاشیق های آذربایجان را اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته 20 مهرماه عاشیق های چهار کشور حاشیه دریای خزر همزمان با فرا رسیدن عید سعید غدیر رپرتوار «حقیقت نامه» واحد عاشیق های آذربایجان را در فرهنگسرای ارسباران اجرا کردند.

بابک ربوخه مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این مراسم گفت:  از تمامی هنرمندان کشورهای همسایه و همجوار دریای خزر قدردانی می کنم که همزمان با عید سعید غدیر خم در این برنامه مشترک همراه ما بودند. برنامه ای که با هدف و محوریت مولا علی(ع) در بین عاشیق های محدوده ایران و حوزه دریای خزر وجود دارد که این هنرمندان به آن «حقیقت نامه» می گویند.

وی ادامه داد: به اعتقاد ما این برنامه، برنامه بسیار خاصی است که برای اولین بار در کشورمان به این شکل و شمایل اجرا می شود و به نظر من اتفاق بسیار مبارکی است که به همت مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا می شود. من از همراهی همه هنرمندان و این عزیزان تشکر می کنم که یاری گر ما در اجرای جشنواره بین المللی آوای غدیر بودند.

از غدیریه خوانی و موسیقی مذهبی غافل شدیم

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی آیینی کشورمان هم در این مراسم با اشاره به پیشینه تاریخی مراسم « غدیریه خوانی» در ایران گفت: سالهاست که همواره با مساله اساسی گردآوری و تعریف درست از موسیقی مذهبی روبه رو هستیم که متاسفانه در کشور ما به راحتی از آن می گذرند در حالیکه این موضوع، موضوعی نیست که بتوان از آن به راحتی عبور کرد چرا که جهانیان نیز به این باور رسیده اند که باید موسیقی مذهبی خود را تعریف کنند.

وی ادامه داد: «غدیریه خوانی» نیز یکی از عناصر با ارزش موسیقی مذهبی ماست که به قدری تاثیر گذار و جامعه ساز است که در باور نمی گنجد. هرچه ما عمقی تر به این عنصر با ارزش از موسیقی مذهبی نگاه کنیم به طور حتم ریشه های عمیق تری از موسیقی مذهبی را درک خواهیم کرد.

وقتی متولیان فرهنگی از موسیقی رپ و متال حمایت می کنند

این پژوهشگر موسیقی نواحی توضیح داد: ما همیشه مدعی یافتن زبان مشترک با فرهنگ های مختلف هستیم و چه اتفاقی بهتر از اینکه مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران چنین جشنواره با ارزشی را با حضور عاشیق های کشورهای همسایه برگزار کرده و موجب شده تا به اشتراکات جدیدی پیرامون فرهنگ خودمان با ملل دیگر دست پیدا کنیم. گرچه این روزها متولیان فرهنگی از موسیقی رپ و متال دفاع می کنند و خاک توبه می ریزند در حالیکه حمایت از همین جریان بیش از اینها نیازمند توجه دولت است.

جاوید با اشاره به پیشینه تاریخی «غدیریه خوانی» در کشورهای دیگر و کشورمان تصریح کرد: وقتی یک عاشیق گرجستانی نام امام علی را می برد این اتقاق بسیار بزرگی است که نباید به همین سادگی ها از آن عبور کرد. این عاشیق هایی که امروز برای شما برنامه اجرا می کنند همگی گنجینه های بزرگی هستند که باید قدر آنها را دانست.

وی افزود : از قرن چهارم هجری قمری «غدیریه خوانی» در ایران در میان شاعران شروع می شود. البته در قرن یازدهم هجری هم تعداد شاعرانی که به «غدیریه خوانی» اهمیت می دادند به تعداد بیشتری می رسد و این دوران بسیار زیبایی بود که با ورود دوره قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم رفته رفته رو به زوال رفته و این فرهنگ به جای حضور در فرهنگ عامه وارد فرهنگ بومی کشورمان می شود. یعنی ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقط در روستاهای بدون رسانه است که شاهد اشاعه فرهنگ «غدیریه خوانی» هستیم.

آقایان بفرمایید اینها اشتراکات فرهنگی ماست

این نویسنده تاکید کرد: تلاش من و تعدادی دیگر از هنرمندان این است که از همین جریان باقی مانده نیز دفاع کنیم. فرهنگی که شما در این سالها نه تنها با آن آشنایی ندارید بلکه آن را از یک خواننده هم نشنیده اید. و اینها نکاتی است که مدیران فرهنگی باید به آن پاسخ دهند و بگویند دلیل این اهمال فرهنگی چیست؟ چرا هیچ فردی را راهنمایی نمی کنند؟ و ما چگونه می توانیم اینها را فریاد بزنیم ؟

جاوید  گفت: دائم به دنبال اشتراکات فرهنگی هستیم. اما بدانید همین برنامه اشتراکات فرهنگی است. بفرمایید این هم برنامه. یا علی. یا علی گفتیم و عشق آغاز شد.

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این مراسم بیان کرد: رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توجه ویژه ای به گونه های مختلف هنری دارد و بر این باور است که باید با نگاه حرفه ای به مقولات هنری توجه کرد از این جهت من از شهاب مرادی بی نهایت سپاسگزارم که با نگاهی ستودنی به فرهنگ و هنر این سرزمین توجه می کند.

وی با قرائت متنی در تجلیل از عاشیق های آذربایجانی تصریح کرد: عاشیق های آذربایجان این بار به میهن بازگشته اند تا بار دیگر ولایت را عاشقانه روایت کنند و ما در این لحظه با حضور شما علاقمندان هنر آنها را قدر می نهیم.

موسی نبی اوغلو، عاشیق علی تاپدیق اوغلو، عاشیق اشرف قریب اوغلو ، آقا مراد اسرافیل اف و رشاد علی یو از آذربایجان، عاشیق ترمثیخان سعدی اوغلو و عاشیق شاخباز ممداف از گرجستان و عاشیق ماکسوت کوجا فریادی و عاشیق احمد کایهان جمال از ترکیه از جمله هنرمندانی بودند که در جشنواره بین المللی آوای غدیر آثار خود را اجرا کردند.

 

کد N538891

وبگردی