آفتاب
عضو کمیسیون کشاورزی:

سعی می کنیم قیمت تمام شده گندم را پایین بیاوریم

سعی می کنیم قیمت تمام شده گندم را پایین بیاوریم

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نرخ 1155 تومانی خرید تضمینی گندم و هزینه 1300 تومانی برای کشاورز گفت که ما سعی می‌کنیم به عنوان کمیسیون کشاورزی قیمت کود، سم و در نهایت قیمت تمام شده گندم را پایین بیاوریم.

حبیب برومند در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: امسال به خاطر این‌که با خشکسالی سختی روبرو بودیم قرار است دولت و وزارت جهاد کشاورزی آمایش سرزمینی داشته باشند تا مشخص شود کدام محصولات را در کجا بکاریم، یعنی در مناطقی که کم‌آب هستند محصولاتی را که به آب کمتری نیاز دارند و در مناطقی که پرآب هستند محصولاتی را که به آب زیادی نیاز دارند کشت کنیم.

او ادامه داد: از طرفی دیگر امسال قیمت جهانی گندم کمی پایین‌تر از سال‌های قبل بود، مثلا ما قیمت گندم داخلی را 1050 تومان تعیین کرده بودیم ولی گندم وارداتی تا 900 تومان هم پایین آمد، یعنی 150 تومان زیر قیمت داخلی، به این خاطر وزارت جهاد کشاورزی با نوسانات قیمت روبرو شده و قرار است تعیین کند که در کدام سال قیمت را بالا ببرد و در کدام سال قیمت را پایین بیاورد تا قیمت گندم با قیمت جهانی بخواند و ما بتوانیم از این خشکسالی بیرون بیاییم.

نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس خاطرنشان کرد: با وجود این‌که احتمالا برخی از کشاورزان راضی نباشند گندم بکارند اما خشکسالی و بی‌آبی مملکت ایجاب می‌کند که دولت سیاست‌های قیمت‌گذاری خود را تغییر بدهد و در بعضی قیمت‌ها نوسان داشته باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی افزود: کشاورزان هم جزئی از مردم این کشور هستند و باید هماهنگ با دولت پیش بروند، چه قیمت پایین باشد یا دولت کمی قیمت را بالا ببرد، کشاورزان باید تحمل کنند چرا که امکان این‌که قیمت ثابت بماند وجود ندارد، همان طور که در سال‌های قبل که قیمت پایین بود، دولت قیمت را بالا آورد ممکن است در بعضی سال‌ها هم کمی قیمت را تعدیل کند.

او درباره هزینه‌های تمام شده تولید گندم برای کشاورزان و این‌که در صورت پایین آمدن قیمت، کشاورزان متضرر می‌شوند نیز گفت: دولت وقتی می‌خواهد قیمت را پایین بیاورد مواد مورد نیاز کشاورزان از قبیل کود و سم را نیز پایین می‌آورد تا کشاورز ضرر نکند.

برومند ادامه داد: ما سعی می ‌کنیم به عنوان کمیسیون کشاورزی این کار را به دولت تحمیل کنیم و از دولت بخواهیم اگر قرار است قیمت گندم پایین بیاید باید قیمت سم، کود و آب‌بها نیز پایین بیاید، این‌طور نباشد که همه مشکلات را به گردن کشاورزان بیاندازیم تا آنها متحمل ضرر شوند.

او درباره واردات گندم نیز گفت: دولت بر این قضیه ناظر است و در حد نیاز اجازه می‌دهد گندم وارد شود.

انتهای پیام

کد N538872

وبگردی