آفتاب

بان کی مون خواهان توقف فوری خشونت‌ها در لیبی شد

بان کی مون خواهان توقف فوری خشونت‌ها در لیبی شد

دبیرکل سازمان ملل در سفر خود به لیبی با بیان اینکه تمامی طرف‌های سیاسی باید برای پایان دادن به بحران کشور مذاکرات جدی را آغاز کنند، خواهان توقف فوری خشونت‌ها در این کشور شد.

دبیرکل سازمان ملل در سفر خود به لیبی با بیان اینکه تمامی طرف‌های سیاسی باید برای پایان دادن به بحران کشور مذاکرات جدی را آغاز کنند، خواهان توقف فوری خشونت‌ها در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل طی کنفرانس مطبوعاتی در لیبی که با حضور هیات سازمان ملل در این کشور و چند تن از مسئولان لیبیایی از جمله سخنگوی نمایندگان تحریم کننده پارلمان لیبی برگزار شد، تاکید کرد: حضور شبه نظامیان مسلح در لیبی خطر بزرگی برای این کشور و همچنین جامعه جهانی است و انتشار سلاح در این کشور مشکل بزرگی است که باید با آن‌ مقابله کنیم چرا که افزایش اقدامات تروریستی، لیبی و جامعه جهانی را تهدید می‌کند.

وی افزود: سازمان ملل کمک‌های لازم را برای حمایت از مذاکرات در لیبی فراهم می‌کند چرا که بدون مذاکرات جدی نمی‌توانیم تروریسم را از بین برده و به بحران لیبی پایان دهیم.

بان کی مون خاطرنشان کرد: سازمان ملل از هرگونه راه حلی که به پایان یافتن خشونت‌ها در لیبی بینجامد حمایت می‌کند و همگان باید به خاطر برقراری صلح با هم همکاری کنند.لیبیایی‌ها باید در حال حاضر به خاطر منافع کشور خود و ساختن آینده‌ای بهتر مشکلاتشان را حل کنند.

بان کی مون ضمن تاکید بر لزوم حمایت تمامی موسسات و نهادهای لیبی از حل بحران این کشور گفت: دلیل سفر من به لیبی عدم تحقق صلح در این کشور و افزایش حضور شبه نظامیان مسلح است و تا زمانی که اقدامات خشونت آمیز متوقف نشود بحران لیبی حل نمی‌شود.

وی ضمن ابراز خرسندی نسبت به سفر خود به لیبی گفت: امکان ندارد لیبی همچنان در این اوضاع وخیم و دو دستگی به سر برد و باید پارلمان قوی برای حل مشکلات لیبی وجود داشته باشد. در واقع متحد کردن لیبیایی‌ها تنها از طریق توقف خشونت‌ها امکان پذیر است و باید تمامی طرف‌های سیاسی در مذاکرات شرکت کنند.

بان کی مون همچنین تاکید کرد که باید گروه "انصار الشریعه" و نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده سابق نیروهای زمینی لیبی که در حال حاضر فرماندهی عملیات "کرامت" را برعهده دارد، خشونت‌ها و حملات را بدون هیچ پیش شرطی و هر چه سریعتر کنار گذاشته و تمامی گروه‌های مسلح باید از تمامی مناطق لیبی عقب نشینی کنند.

همچنین برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل در لیبی تاکید کرد: بان کی مون در مذاکرات خود در لیبی بر لزوم غنیمت شمردن فرصت تاریخی برای مذاکره سیاسی با تمامی طرف‌ها و تحقق منافع لیبیایی‌ها تاکید کرد.

وی افزود: بان کی مون به لیبی آمده تا حمایت جامعه جهانی از این کشور را اعلام کند. در حال حاضر بحران لیبی را تنها از طریق سیاسی می‌توان حل کرد.

فتحی پاشاغا، سخنگوی نمایندگان تحریم کننده نشست‌های پارلمان لیبی نیز با بیان اینکه دولت لیبی دولتی میانه‌رو است خواهان برگزاری مذاکرات سیاسی برای حل بحران این کشور شد.

انتهای پیام

کد N537853

وبگردی