آفتاب

اعلام نخستین امارت خلافت خودخوانده داعش در لیبی

اعلام نخستین امارت خلافت خودخوانده داعش در لیبی

یک پژوهشکده آمریکایی گزارش داد که گروه موسوم به "شورای جوانان اسلام" چند روز قبل اعلام کرده که شهر درنه واقع در شرق بنغازی در لیبی بخشی از اراضی خلافت خودخوانده تشکیلات داعش به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آرون زیلین، پژوهشگر مرکز سیاست‌های خاورنزدیک واشنگتن عنوان داشت که رهبران تشکیلات داعش هنوز در خصوص این اقدام اظهارنظری نکرده و یا اعلام نکرده‌اند که این بخش از لیبی به اراضی به اصطلاح دولت اسلامی پیوسته است. اما اقدامات این گروه در لیبی نشان می‌دهد که تشکیلات داعش تلاش دارد تا دامنه نفوذ خود را برخلاف سیاست تشکیلات القاعده گسترش دهد.

در آوریل گذشته اعضای شورای جوانان اسلام با به تن داشتن لباس‌های نظامی، سلاح و سکوهای پرتاب به خیابان‌های شهر درنه واقع در شرق بنغازی لیبی آمده و مدعی شدند که نیروهای امنیتی جدیدی را در این شهر برای اجرای مبانی دین اسلام تشکیل داده‌اند.

در ماه مه اعضای این گروه با برپا کردن گشتی‌های امنیتی در این شهر اعلام کردند که قوانین اسلام باید اجرا شده و در ماه ژوئن شورای این گروه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تشکیلات تروریستی داعش و ابوبکر البغدادی،‌ رهبر آن را تایید می‌کند.

این بیانیه قبل از اعلام به دست گرفتن کنترل شهر درنه توسط این گروه صادر شد.

پیشتر رسانه‌ها از سفر 15 تن از اعضای گروه تروریستی داعش به درنه خبر داده بودند.

زیلین تاکید کرد که کشورهای جهان باید متوجه خطر تلاش‌های توسعه طلبانه گروه تروریستی داعش که هیچ مرزی را نمی‌شناسد باشند.

انتهای پیام

کد N537790

وبگردی