آفتاب
یک کارشناس آمریکایی:

قتل عامی مانند صربرنیستا نیز موجب تغییر راهبرد واشنگتن در قبال کوبانی نمی شود

قتل عامی مانند صربرنیستا نیز موجب تغییر راهبرد واشنگتن در قبال کوبانی نمی شود

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که دولت آمریکا کوبانی (عین العرب) را به حال خود رها کرده تاکید کرد حتی اگر قتل عامی مانند صربرنیستای بوسنی در این شهر رخ دهد، آمریکا راهبرد کنونی خود را تغییر نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "جکسون جینز" کارشناس آمریکایی مسائل سیاسی از رها شدن موضوع حمله تروریست های داعش به شهر "عین العرب" (کوبانی) در مرز سوریه و ترکیه از سوی ائتلاف بین المللی ضدداعش خبر داد. وی در گفتگو با یک شبکه رادیویی آلمان گفت: کوبانی قربانی این مسئله خواهد شد.

این استاد دانشگاه جان هاپکینز از جمله شواهد ادعای خود را بی تفاوتی ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا دانست به طوری که مقامات این ائتلاف تازه تصمیم گرفته اند روز سه شنبه این هفته برای گفتگو در خصوص بحران کوبانی گردهم آیند. به اعتقاد وی حتی اگر قتل عام فجیعی مانند آنچه که در صربرنیستا در زمان جنگ بوسنی رخ داد، در عین العرب واقع شود، باز هم آمریکایی ها در راهبرد خود تغییری ایجاد نخواهند کرد.

جینز تاکید کرد ترکیه نیز که از نزدیک تحولات عین العرب را دنبال می کند در موقعیت نیست که وارد نبرد شود. بر این اساس در صورت سقوط این شهر کشورهای منطقه و ائتلاف به متهم کردن یکدیگر می پردازند، ترکیه ائتلاف به رهبری آمریکا را مقصر دانسته و مدعی خواهد شد که نمی توانسته به صورت یکجانبه وارد میدان شود و آمریکا نیز کشورهای منطقه از جمله ترکیه را مقصر شناخته و اعلام می کند زمانی که کشورهای ذینفع در منطقه اقدامی نمی کنند، چرا آنها این کار را بکنند؟

به اعتقاد رئیس "موسسه مطالعات آلمان معاصر" در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ناکافی دانستن حمله هوایی به داعش برای از بین بردن این گروه تروریستی یادآور شد: حتی یک ابرقدرت مانند آمریکا نیز نمی تواند بدون پیاده کردن نیروی زمینی به این بحران پایان دهد. این در حالی است که چنین اقدامی با انتقادهای شدید مواجه می شود. جینز چنین وضعیتی را فاجعه بار خواند و اظهار داشت: با وجود حملات هوایی، داعش همچنان به تهدیدهای خود در عراق و سوریه ادامه می دهد.

کد N537419

وبگردی