آفتاب

تخریب کفپوش‌های میدان نقش جهان بدون هماهنگی میراث فرهنگی

تخریب کفپوش‌های میدان نقش جهان بدون هماهنگی میراث فرهنگی

بامداد امروز - شنبه 19 مهر ماه - میدان نقش جهان، این میراث فرهنگی ملموس جهانی بار دیگر قربانی جشنواره‌ها و فستیوال‌های شهر شد و بخشی از سنگ‌فرش‌های سیمانی این میراث تاریخی جهانی برای نشان‌ دادن نمادین یک میراث فرهنگی ناملموس به گردشگران جابجا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، در خصوص تخریب کفپوش‌های میدان نقش جهان اظهار کرد: این اقدام بدون هماهنگی دریافت مجوز از سوی میراث فرهنگی استان اصفهان انجام شد و بلافاصله پس از اطلاع میراث فرهنگی از این موضوع جلوی این اقدام گرفته شد.

فریدون اللهیاری افزود: کفپوش‌ها جزو آثار تاریخی محسوب نمی‌شود و خیلی ارزش خبری و رسانه‌ای ندارد، اما در سایت‌های تاریخی هر اقدامی هرچند کوچک باید با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در قسمتی از میدان، یک سری کفپوش سیمانی قرار داشت که قرار شد برای مسابقه چوگان این کفپوش‌ها برداشته شود و پس از بازی چوگان دوباره به جای خود بازگردند و این باید با هماهنگی انجام می‌شد و به دلیل اینکه این هماهنگی‌ها انجام نشده بود، میراث فرهنگی جلوی این اقدام شهرداری را گرفت.

وی ادامه داد: قرار است امروز یک برنامه نمادین بازی چوگان در میدان برگزار شود و برای برگزاری این برنامه از قبل مکاتباتی با معاون سازمان میراث فرهنگی انجام و موافقت‌ها کسب شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه بازی چوگان جزو میراث ناملموس است و میدان نقش جهان هم یکی از جایگاه‌های تاریخی و اصلی این ورزش بوده، اضافه کرد: برنامه بازی چوگان قرار است تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی به صورت نمادین برگزار شود و مسابقه‌ای در میدان برگزار نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N537339

وبگردی