آفتاب

آمریکا، روسیه، چین و جنگ جهانی سوم

آمریکا، روسیه، چین و جنگ جهانی سوم

به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی در تلاش برای ایجاد خشونت و خصومت نه‌تنها در روسیه بلکه در چین هم هستند. اقدامی که گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع جنگ جهانی سوم را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از راشاتودی، هم‌زمان با ادامه تنش‌ها در اوکراین و سایر نقاط جهان، نگرانی‌ها درباره وقوع جنگ جهانی سوم نیز افزایش می‌یابد. یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که احتمالا آمریکا در صورت وقوع جنگ اتمی از روسیه و چین شکست می‌خورد.

تداوم حمله به فرودگاه اوکراین

با وجود اینکه آتش‌بس در اوکراین برقرار است، جدایی‌طلبان حامی روسیه به حملات خود به فرودگاه دونتسک ادامه می‌دهند.

در همین حال، آمریکا و نیمی از جهان غرب به متهم کردن روسیه ادامه می‌دهند و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه را به کمک به جدایی‌طلبان برای تصاحب کریمه متهم می‌کنند.

یکی از سخنگویان شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در کنفرانسی خبری عنوان کرد، جدایی‌طلبان، در حال خارج کردن هر آنچه که می‌یابند، هستند- از جمله ذغال سنگ، آهن، وسایل نقلیه- و آنها را به فدراسیون روسیه منتقل می‌کنند.

این سخنگو هم‌چنین تاکید کرد، با وجود اینکه در اوکراین ظاهراً یک آتش‌بس برقرار است، جدایی‌طلبان به نقض آن و حمله به فرودگاه دونتسک حتی طی 24 ساعت گذشته، ادامه می‌دهند.

رویکرد ضدغرب پوتین

در طرف دیگر، مسکو به رد حمایت از جدایی‌طلبان از طریق تأمین سرباز و سلاح ادامه می‌دهد. با این حال، غرب هم‌چنان تأکید می‌کند که روسیه به آنها کمک می‌کند.

سایت فوربس اشاره می‌کند، مشکل بین غرب و پوتین سابقه طولانی دارد. رییس‌جمهوری روسیه، غرب را به دلیل تمام آنچه که کشورش را با مشکل روبه رو کرده سرزنش می‌کند و به نظر می‌رسد معتقد است نفاق در روسیه و سایر کشورها تنها در صورت دخالت‌های خارجی صورت می‌پذیرد.

او هم‌چنین غرب را به دلیل انقلاب نارنجی، که در سال 2004 دراوکراین رخ داد، سرزنش می‌کند. پوتین مکرراً بیان کرده که این انقلاب و ناآرامی‌های مشابه به دلیل دخالت آمریکا آغاز شده‌اند.

تاریخ سرزنش غرب توسط روسیه به زمان تزارها برمی‌گردد و این یک احساس دوجانبه است. دست‌کم این احساس بین روسیه و آمریکا از زمان جنگ سرد دوجانبه است. واقعه‌ای که پس از آن بسیاری را نگران این موضوع کرد که جهان در آستانه جنگ جهانی سوم قرار دارد. با وجود اینکه بسیاری معتقدند جنگ سرد در دهه 1990 میلادی پایان یافت، به نظر می‌رسد که این جنگ امروز با ادامه تنش‌ها بین آمریکا و روسیه حتی با وجود همکاری دو کشور در اکتشافات فضایی، هنوز ادامه دارد.

آمریکا عامل عصبانیت چین

آمریکا اخیراً روابط سردی را با چین آغاز کرده است. پکن به جاسوسی از آمریکا محکوم شده است و اکنون چین، آمریکا را به تحریف وقایع درباره اعتراضات هنگ‌کنگ متهم می‌کند.

نشریه بنسیس تایمز گزارش می‌دهد که چین، کنگره آمریکا را به «حملات عامدانه» علیه سیاست‌های پکن متهم می‌کند. این اظهارات در پی گزارش سالانه کمیسیون اجرایی- کنگره‌ایی آمریکایی درباره چین مطرح شد.

این گزارش، چین یا مدل حکومت مقامات دولتی آن را به محدود کردن آزادی بیان متهم می‌کند.

این گزارش همچنین از قانون‌گذاران آمریکایی می‌خواهد تا از اعتراضات دموکراسی‌خواهانه در هنگ‌کنگ حمایت کنند.

مقامات چینی اکنون خواهان توقف فعالیت‌های آمریکا و پایان دادن به دخالت در امور چین با اعمال فشار در شرایط هنگ‌کنگ هستند.

آمریکا بازنده جنگ جهانی سوم از دید جیمز هنزی

در همین حال یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است، اگر جنگ جهانی سوم رخ دهد، جنگی بین روسیه، چین و آمریکا خواهد بود. گرچه بسیاری معتقدند در صورت وقوع جنگ جهانی سوم، تمام جهان نابود می‌شود، این استاد بازنشسته آمریکایی می‌گوید: این آمریکا خواهد بود که در چنین جنگی شکست می‌خورد.

اینها ادعاهای جیمز هنزی است. او با این ادعا که آمریکا واقعه 11 سپتامبر را طرح‌ریزی کرده است، معروف شد.

او اکنون آمریکا را به تلاش برای محاصره کردن روسیه با سپرهای دفاع موشکی متهم می‌کند.

او هم‌چنین معتقد است که حملات هوایی آمریکا در سوریه با هدف حذف داعش نیست بلکه با هدف تخریب زیرساخت‌های این کشور صورت می‌گیرد.

این پروفسور دانشگاه منیسوتا همچنین می‌گوید، دخالت آمریکا در سوریه، چین و روسیه باعث می‌شود تا برترین قدرت‌های اتمی جهان به فکر تقویت قوای نظامی خود بیفتند.

او از آمریکا خواست عقب بنشیند و در غیر این صورت خطرهای وقوع جنگ جهانی سوم را متحمل شود.

انتهای پیام

کد N537269

وبگردی