آفتاب
یک استاد دانشگاه:

اخلاق، نقطه آغاز اصلاحات است

اخلاق، نقطه آغاز اصلاحات است

یک استاد دانشگاه گفت: اخلاق گوهر دین است و پیامبر نیز برای گسترش و تبیین همان آمده است، بطوری که احکام به عنوان روح دین نیز مبتنی بر اخلاق بنا نهاده شده است.

یک استاد دانشگاه گفت: اخلاق گوهر دین است و پیامبر نیز برای گسترش و تبیین همان آمده است، بطوری که احکام به عنوان روح دین نیز مبتنی بر اخلاق بنا نهاده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی دلشادتهرانی در نشست "اخلاق خانواده در نهج‌البلاغه" که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، اخلاق را از دیدگاه قدیم و جدید مورد بررسی قرار داد و با استفاده از نهج‌البلاغه تعریفی کامل از اخلاق ارائه کرد.

وی دیدگاه قدما از اخلاق را ویژگی و خصلت‌های درونی‌ دانست که انسان آنها را به راحتی و بدون تکلف انجام می‌دهد و شامل فضایل و رذایل می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به نهج‌البلاغه، اخلاق را شامل بینش‌ها، ارزش‌ها، گرایش‌ها، روش‌ها، کنش‌ها و گویش‌های انسان معرفی کرد و افزود:

وی دانشجویان را به سمت خردورزی‌های بزرگ توصیه و تصریح کرد: اخلاق 10 شاخصه مهم دارد که باید روی این‌ها تعصب و پایداری ورزید.

دلشاد تهرانی با اشاره به فرازهایی از نهج‌البلاغه مسلمان را فردی توصیف کرد که همه موجودات از دست و زبان او در امان باشند و دچار آسیب نشوند.

این مفسر نهج‌البلاغه در ادامه با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر، خاطرنشان کرد: اگر با دشمن تعهد کردید و قراردادی بستید باید جانتان را سپر قرارداد کنید و حاضر باشید در این راه بمیرید.

دلشادتهرانی با اشاره به مضرات تنگ نظری، برّ را از شاخصه‌های اخلاق نام برد و افزود: نیکی به همراه خردورزی انسان را به خدا نزدیکتر می‌کند و هرچه انسان، انسان‌تر شد و اخلاقش به کمال رسید از تنگی هم محفوظ خواهد ماند.

وی با اشاره به این‌که «شنیدن سخن حق سخت است» تصریح کرد: عرضه عدالت نیز سنگین است و باید حرف مخالف را هم شنید و در هر صورت باید انتقادپذیر بود.

وی با بیان این‌که «هندسه عالم بر مدار رحمت بنا شده است» خاطرنشان کرد: کسی که اهل رحمت نباشد کسی هم به او رحم نخواهد کرد و آن روزی که ما اهل برّ و رحمت شدیم در واقع همان روز نقطه آغاز اصلاحات خواهد شد.

استاد نهج‌البلاغه، قتل را از بزرگترین گناهان خواند و افزود: هیچ چیز مثل ریخته شدن خون بیگناه نیست و همه باید مراقبت کنند تا مبادا خون بیگناهی ریخته شود.

وی کمک به مستضعفان را نیز از شاخصه‌های اخلاق عنوان و تصریح کرد: پایه‌های قدرت هرگز با ریختن خون بیگناهی استوار نخواهد ماند، بلکه هزاران پیامد ناگوار را نیز با خود به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N536359

وبگردی