آفتاب

کاخ سفید تعطیلی زندان گوانتانامو بدون هماهنگی با کنگره را تکذیب کرد

کاخ سفید تعطیلی زندان گوانتانامو بدون هماهنگی با کنگره را تکذیب کرد

کاخ سفید، اخبار منتشر شده مبنی بر تعطیلی زندان گوانتانامو را بدون در نظر گرفتن رای کنگره تکذیب کرد. این در حالی است که جمهوری‌خواهان به رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تعطیلی این زندان به صورت یک جانبه هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید اعلام کرد، ترجیح می‌دهد برای تعطیلی زندان گوانتانامو همگام با کنگره گام بردارد و به این ترتیب گزارش وال استریت ژورنال را مبنی بر برنامه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تعطیلی گوانتانامو با استفاده از قدرت اجرایی‌اش تکذیب کرد.

"جاش ارنست"، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: موضع و سیاست کنونی ما جلب حمایت کنگره برای کنار گذاشتن محدودیت‌هایی است که به نظر سوءتفاهم می‌آید.

وال استریت ژورنال گزارش داده بود: دولت اوباما قصد دارد با کنار گذاشتن ممنوعیت کنگره آمریکا زندانیان گوانتانامو را به خاک آمریکا منتقل کند.

براساس این گزارش، اوباما تنها دو انتخاب دارد: یا ممنوعیت انتقال زندانیان را وتو یا این ممنوعیت را نقض قدرت اجرایی خود اعلام کند.

در واکنش به این گزارش، قانونگذاران جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهور آمریکا برای تعطیلی زندان گوانتانامو بدون اجازه کنگره هشدار دادند. آن‌ها این اقدام را "غیرقانونی" خواندند.

در همین حال نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها 29 درصد مردم آمریکا موافق تعطیلی این زندان و انتقال زندانیانش به آمریکا هستند.

اما نکته مهم وعده اوباما برای تعطیلی این زندان است. او در کمپین‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 متعهد شد تا این زندان را تعطیل کند. اما در سال 2010 تعطیلی این زندان و انتقال زندانیانش را ممنوع کرد.

انتهای پیام

کد N536220

وبگردی