آفتاب

رویترز: تفاوت دیدگاه‌های ایران و آمریکا در مسأله داعش

رویترز: تفاوت دیدگاه‌های ایران و آمریکا در مسأله داعش

ایران معتقد است که ائتلاف تشکیل شده علیه داعش می‌تواند به امنیت منطقه و نواحی شیعه‌نشین صدمات جدی وارد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویترز در گزارشی نوشت: فرض این که حملات آمریکا و متحدانش به داعش، خلاف منافع ایران که مذهب شیعه دارد خواهد بود، کاملا" غیرمنطقی است؛ با وجود همه اختلافات ایران و آمریکا دو طرف منافع مشترکی در نابود گروه تروریستی داعش با یکدیگر دارند و داعش دشمن مشترک آن‌هاست.

در سال 2003 نیز جنگ تمام عیار آمریکا علیه عراق و جایگزین شدن سیاستمداران شیعه مثل نوری المالکی با رهبر سنی عراق، صدام حسین منافع زیادی برای ایران به همراه داشت که یکی از آن‌ها ایجاد فرصت‌های سیاسی برای گسترش روابط ایران و عراق بود. این تغییرات باعث پیدایش منطقه‌یی با اکثریت شیعه در خاورمیانه شد که تحت نفوذ کامل تهران بود.

از هنگامی که گروه تروریستی داعش در منطقه خاورمیانه، به خصوص در سوریه و عراق پدیدار شد، ایران همواره معتقد بوده است که کشورهای عرب منطقه مثل عربستان و قطر نقش به‌سزایی در تشکیل این گروه تروریستی در سوریه داشته‌اند.

هنگامی که استان موصل عراق توسط نیروهای داعش تصرف شد، ایران با تمام توان خود با کردها و هم‌چنین ارتش عراق برای جلوگیری از پیشروی داعش همکاری کرد.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد، عربستان سعودی و قطر از مخالفان رژیم بشار اسد، حمایت‌های مالی و نظامی کرده‌اند و برای رسیدن به این هدف از تندروترین گروه‌های تروریستی مثل القاعده، النصره و داعش استفاده کرده‌اند.

در ابتدای آغاز جنگ داخلی در سوریه، حامیان مخالفان رژیم اسد (عربستان و قطر) معتقد بودند که رژیم اسد قادر نخواهد بود بیش از سه ماه در مقابل مخالفان مقاومت کند که البته تاکنون خلاف آن ثابت شده است. هم‌اکنون و پس از گذشت سه سال از آغاز جنگ داخلی در سوریه میان نیروهای نظامی بشار اسد و ارتش آزاد سوریه که تحت حمایت آمریکاست و القاعده و داعش، بشار اسد هنوز هم در رأس قدرت باقی مانده است.

در حال حاضر عربستان سعودی از تلاش برای از بین بردن تهدید داعش به عنوان راهی برای از سر گرفتن روابط خود با آمریکا که تحت تأثیر مسائلی مانند مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ایران و آغاز روابط دو طرف پس از 35 سال خدشه‌دار شده بود استفاده می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: ابراز نگرانی‌های اخیر ایران نسبت به تشکیل ائتلاف آمریکا و چند کشور غربی مثل عربستان، قطر، امارات و کویت برای از بین بردن داعش منجر به نابودی رژیم اسد و در نهایت نیز با تقویت جایگاه نیروهای میانه‌رو مخالف رژیم اسد مانند ارتش آزاد سوریه باعث تضعیف و از بین رفتن منطقه شیعه‌نشین عراق و سوریه شود.

در مقابل نیز ایران که عضوی از ائتلاف تشکیل شده در مبارزه علیه داعش نیست، تلاش می‌کند که هرچه سریع‌تر داعش را نبود کند.

ایران بارها تأکید کرده است که امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه و متناسب با منافع آن‌ها باشد.

رویترز مدعی شد: ایران معتقد است که ائتلاف علیه داعش می‌تواند به امنیت منطقه و نواحی شیعه‌نشین صدمات جدی وارد کند. هم‌چنین این ائتلاف می‌تواند موقعیت رژیم بشار اسد در منطقه را به خطر بیاندازد و در نهایت ممکن است به نابودی این متحد ایران در منطقه منجر شود.

انتهای پیام

کد N535772

وبگردی