آفتاب

مرحله‌ای خطرناک برای ترکیه

مرحله‌ای خطرناک برای ترکیه

اعتراضات کردها در ترکیه وارد مرحله خطرناکی شده و شکل مسلحانه به خود گرفت. داعش تهدید کرد، مدیر امنیت ترور شد و معترضان به روی هم اسلحه کشیدند.

به گزارش ایسنا، روز نو نوشت: شب گذشته در شهر قاضی انتپ دو گروه از معترضان با تفنگ و شمشیر به جان هم افتاده و در این ارتباط 4 نفر کشته شدند که یکی از آنها پلیس بود. بیش از 20 نفر هم به شدت مجروح شدند.

قاضی انتپ از جمله شهرهای ترکیه است که گفته می‌شود داعش در آن کمپ آموزشی دارد.

تلویزیون دولتی آلمان، آ.آر.دی امسال تصاویری از کمپ آموزشی داعش در قاضی انتپ نشان داد که بنظر می‌رسد در جاسوسی‌های این کشور از ترکیه به دست آمده بود. دولت آلمان متهم به جاسوسی گسترده از ترکیه است که رییس‌جمهور اردوغان نسبت به آن واکنش تندی نشان داد.

فارغ از اینکه داعش در قاضی انتپ کمپ آموزشی دارد یا نه، روز گذشته این گروه ترکیه را به شدت تهدید کرد.

به دنبال مشارکت ترکیه در حملات هوایی روز چهارشنبه ائتلاف آمریکایی که به عقب نشینی داعش از کوبانی منجر شد و مصوبه اخیر پارلمان ترکیه در خصوص عملیات برون مرزی علیه داعش، این گروه مستقیما شخص اردوغان را مخاطب قرار داده و تهدید کرد. داعش ادعا کرده پاسخش به اقدام ترکیه بسیار سرد خواهد بود و در ویدئویی که منتشر کرده گفته: با همراهی آمریکا کنار شیطان قرار گرفتید.

ترور مدیر امنیت در جدال اسلحه و تفنگ

پنجشنبه شب همزمان با درگیری های قاضی انتپ که معترضان با سلاح سرد و گرم به جان هم افتادند و تهدید داعش مدیر امنیت بینگل در محل کار خود مورد حمله تروریستی قرار گرفت و دو نفر کشته شدند.

مدیر امنیت از این حمله تروریستی جان سالم به در برد.اما معاون او و یکی دیگر از مقامات پلیس شهر کشته شدند.

همچنین دیشب در شهر کردنشین ماردین در تجمع معترضان 1 نفر کشته و 6 نفر زخمی شدند.

با کشته شدن آنها،تعداد کشته های اعتراضات اخیر ترکیه و عملیات تروریستی شب گذشته به 26 نفر رسید.این آمار رسمی است که تا امروز منتشر شده و برخی آمارهای غیررسمی هم حکایت از تعداد 30 نفری کشته ها دارد.

به گزارش روزنو، 26 کشته، صدها زخمی، میلیون‌ها دلار خسارت اقتصادی و مالی، حاصل یکی از خونین‌ترین اعتراضات تاریخ ترکیه است. اعتراضات کردهای ترکیه که از 9 روز پیش در شهرهای بزرگ استانبول و آنکارا شروع شده بود،سه شنبه شب در شهر دیاربکر،بزرگترین شهر کردنشین ترکیه به اوج خود رسید و تنها در این شهر 10 نفر جان خود را از دست دادند.

معترضان کرد که به عدم مداخله دولت ترکیه در بحران کوبانی اعتراض داشتند در دیاربکر آتشی دامنگیرتر از آنچه گروه داعش در کوبانی سوریه به پا کرده بود برانگیختند.

معترضان اموال دولتی را تخریب و شهر را به آتش کشیدند. دامنه تخریب‌ها و درگیری‌ها بین معترضان و پلیس بدان حد بود که شهردار دیاربکر جلسه اضطراری گذاشته و تانک‌ها به میدان آمدند. در شهر حکومت نظامی اعلام شد اما معترضان به خانه برنگشتند. تجمع معترضان از میادین و خیابان‌های اصلی به کوچه‌ها انتقال یافت.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق که از سوی دولت متهم به تحریک معترضان بود و در روزهای اخیر نطق‌های آتشین در مورد پیغام پسغام‌های عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک به رییس جمهور اردوغان داشت برای اینکه جلوی تخریب‌های گسترده کردها را بگیرد، جلوی دوربین‌ها حاضر شده و از معترضان خشمگین کرد خواست به تندیس آتاترک و پرچم ترکیه کاری نداشته باشند.معترضان پرچم‌ها را پایین کشیده و تندیس آتاترک را می‌شکستند که این موضوع خشم لائیک های متعصب را برانگیخته و می رفت که به یک بحران قومیتی تبدیل شود.

اما معترضان توجهی به صحبت های دمیرتاش نکردند و روز چهارشنبه در کمال ناباوری ساختمان شهرداری حزب حاکم عدالت و توسعه را به آتش کشیده و بر ماشین های آن سوار شده و تخریب کردند.

معاون نخست وزیر مستاصل از اقناع معترضان که معتقد بود مبارزه با داعش اراده ای فراتر از ترکیه می طلبد،رهبران کرد را مورد خطاب قرار داد و گفت این اقدامات خردمندانه نیست و متاسفانه کشته شدن اینهمه افراد نه به نفع ماست و نه به نفع شما.

در حقیقت آقای معاون خیلی محترمانه از معترضان خواست به خانه برگردند.

هاکان فیدان،رییس جوان سازمان اطلاعات و امنیت (میت) هم که قرار بود در کابینه جدید نخست وزیر داووداوغلو،سمت وزارت امور خارجه را برعهده بگیرد و به خاطر عملکرد مثبتش از دیدگاه اعضای ارشد این سازمان در سمت خود ابقا شد،گزارشی از خرابکاری های معترضان ارائه کرد که گویای وسعت دامنه تخریب ها بود.

تصاویر منتشر شده هم از تحرکات مشکوک عده ای در قالب معترض حکایت داشت. استاندار استانبول هم نتوانست نگرانی خود را از اوضاع پایتخت اقتصادی پنهان کند و گفت دامنه تخریب ها وسیع است و خسارات زیادی به شهر وارد کرده است.

معترضان کرد با کوکتل مولوتوف به جان قضات هاکاری افتادند

علاوه بر پلیس که ضمن برخورد با معترضان،سنگ و کوکتل مولوتوف خورده و عده ای زخمی شدند،در شهر "هاکاری" وکلا و قضات از خشم معترضان در امان نمانده و معترضان خشمگین کرد با کوکتل مولوتوف به کانون و خانه وکلا و قضات حمله کردند.

قاضی کنعان اولگون در شبکه اجتماعی نوشت:خانه و محل کارمان تحت محاصره است.نمی توانیم نفس بکشیم.تا ته خانه مان کوکتل مولوتوف پرتاب کرده و فرار می کنند.

سنگ و کوکتل مولوتوف در برابر گاز اشک آور و آب پاش

به گزارش روزنو،در منطقه هیزان بتلیس گروهی از معترضان در خیابان تجمع کرده و به اماکن دولتی خسارات بسیاری وارد کردند.پلیس با گاز اشک آور و ماشین های آب پاش به مداخله پرداخت.

والی بتلیس از ساعت 7 شب منع آمد و شد در خیابان ها اعلام کرد.

معترضان با صورتهای پوشیده با سنگ و کوکتل مولوتوف به سمت پلیس حمله ور شدند.

معترضان به شعب بانک و اماکن صنفی خسارات زیادی وارد کردند و با توجه به تجمع معترضان بسیاری از اصناف مغازه های خود را تعطیل کرده و شهر به حالت تعطیل درآمد.

دانشگاههای "وان" و "هاکاری" تعطیل شدند

با تشدید اعتراضات و متعاقب آن درگیری ها بین پلیس و معترضان که شهر را برای شهروندان ناامن کرده دانشگاه شهرهای وان و هاکاری تعطیل شدند.

در ازمیر اسحله پلیس را گرفتند

در شهر ساحلی ازمیر یکی از معترضان برای اینکه از دست پلیس خود را رها کند با چاقو تهدید به خودکشی کرد و پلیس هم برای اینکه جلوی او را بگیرد سعی در نجات او می کند که در این بین یکی دیگر از معترضان اسحله اش را گرفته و فرار می کند.

در محله دوغانلار برناوا یک گروه در نزدیکی های شب تجمع می کنند که پلیس مداخله می کند.یک مرد 38 ساله به اسم اکرم کاچاراوغلو هنگام فرار از سرش زخمی می شود و به دنبال آن درگیری ها تشدید و بار دیگر اسلحه پلیس را از او می گیرند.

اکرم در ترکیه اسم مردانه است.

حمله با چوبدستی در ارزروم

در تجمع یک گروه در منطقه یاقوتیه ارزروم،گروه 30 نفره دیگر با سنگ و چوبدستی به مداخله می پردازند.در این میان یک مرد 18 ساله با تفنگی که در دستش بود شروع به شلیک می کند و 3 نفر براثر شلیک مرد 18 ساله زخمی می شده و 3 نفر هم در این رابطه دستگیر می شوند.

رهبر کردها: تخریب نکنید؛ پیام بدهید

با تشدید درگیری‌ها در ترکیه، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق در گفتگو با روزنامه حریت با قاطعیت از معترضان خواست به اموال خسارات نزده و فقط با یک پیام ختم حوادث را از حاکمیت بخواهید.

او به خبرنگار روزنامه حریت گفت: رئیس‌جمهور و نخست وزیر به شهروندان پاسخ مثبت بدهند ما هم هرکاری از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد.

برآیند کلی مقامات ارشد ترکیه از اعتراضات کردهای کشورشان به مسئله کوبانی این بود "داعش را بهانه کردند.به ترکیه ضرر زدند".

انتهای پیام

کد N535771

وبگردی