آفتاب
رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز:

اگر حمایت‌های دولت نبود شاید کانون وکلا استقلالش را از دست می‌داد

اگر حمایت‌های دولت نبود شاید کانون وکلا استقلالش را از دست می‌داد

رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز گفت: ما قسم خورده‌ایم که حافظ قانون باشیم و برای حفاظت از این قانون لوازم و سازوکارهایی لازم است. اولین شرط و لازمه حفظ قانون انجام رسالت خود یعنی رعایت اخلاق حرفه‌ای است. ما باید ابتدا به خود و بعد به موکلمان احترام بگذاریم و در این راستا صادق باشیم و صادقانه از حق دفاع کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نجفی‌دانا صبح امروز در مراسم تحلیف وکلای دادگستری ضمن خیرمقدم به کارآموزان وکالت، اظهار کرد: رسالت و حرفه وکالت صرفا حق و حق‌گویی است و هرگز نباید از این حق کوتاه بیاییم. ما باید همواره خواستار عدالت و قانون باشیم و خط حرکت ما در این راستا باشد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به قانونگرایی و حراست از آن هزینه‌هایی باید پرداخت شود که ما آن هزینه‌ها را پرداخت کرده‌ایم. بسیاری از افراد تحمل تذکر و قانون‌مندی را ندارند اما وظیفه ما نقد و یادآوری قانون به آنهایی است که قانونگرایی را فراموش کرده‌اند. اگر ما این کار را نکنیم چه کسی می‌تواند این کار را انجام دهد؟

رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز تصریح کرد: ما قسم خورده‌ایم که حافظ قانون باشیم و برای حفاظت از این قانون لوازم و سازوکارهایی لازم است. اولین شرط و لازمه حفظ قانون انجام رسالت خود یعنی رعایت اخلاق حرفه‌ای است. ما باید ابتدا به خود و بعد به موکلمان احترام بگذاریم و در این راستا صادق باشیم و صادقانه از حق دفاع کنیم.

نجفی‌دانا گفت: آنچه از شناسنامه اعتباری ما باقی می‌ماند تنها مال و دارایی نیست. این نام خوش است که هم برای ما و هم برای آیندگان‌مان یادآور خاطرات زیبا و ماندگاری است. یک وکیل دادگستری برای امرار معاش و درآمد نباید به هر کاری دست بزند. در جامعه‌ای که اکثر افراد نظم‌گریز شده‌اند و اعمال قانون برای آنها سخت است وظیفه ما سنگین‌تر می‌شود و باید همواره در پی حفظ نظم باشیم.

وی یادآور شد: ما پاسبانان قانون و عدالت هستیم. ما یا نباید حقوق می‌خواندیم و یا اکنون که پا به این رشته و عرصه گذاشته‌ایم باید از آن به خوبی دفاع کنیم و عدالت را پاس بداریم و نشان دهیم که در راستای حفظ قانون و عدالت یک سر و گردن از سایرین بالاتر هستیم. در تمام دنیا حقوقدانان مسیر حرکت سیاسی را روشن می‌کنند؛ چون همواره پشت قانون حرکت می‌کنند و هرگز جلوی قاضی نمی‌ایستند.

رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز افزود: ملازمه این فرقه شجاعت است و در اجرای قانون باید شجاع بود. ما باید از کانون وکلا حمایت کنیم و کاری کنیم که پس از خروج از دادگاه و حمایت ما از موکل‌مان، قاضی در وجود خود برای ما احترام قائل باشد. قضات از نظر علمی از ما بالاتر هستند ولی از نظر ظرافت آنها از ما درس می‌گیرند؛ پس سعی کنیم معلمان خوبی برای قضات باشیم.

نجفی‌دانا افزود: وظیفه ما ایجاب می‌کند که به قانون عمل کنیم و نباید بهانه‌ای به دست افرادی که به دنبال بهانه می‌گردند بگردیم. ما باید هماهنگ و هم‌آوا عمل کنیم. شما که هنوز با نظرات حقوقی و کتاب‌های آن فاصله چندانی نگرفته‌اید باید از لحاظ علمی خود را ارتقا بدهید. وظیفه ما ارتقای سلامت جامعه است و نباید تحت تاثیر هیچ موسسه و یا نهادی باشیم. اگر شب سر گرسنه زمین بگذاریم بهتر است از اینکه وسیله ارتباط دلالان شویم، ما هم دوران شما را گذرانده‌ایم اما مقاومت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: شرایط ما در کانون وکلا در حال حاضر شرایط بسیار حساسی است. اگر نبود حمایت‌های هیات دولت و جناب آقای روحانی، شاید کانون وکلا استقلالش را از دست می‌داد. آن چیزی که قوه قضاییه تنظیم کرده بود استقلال کانون وکلا را زیر سوال می‌برد و با حمایت‌های هیات دولت در حدود 85 درصد این مشکل حل شد و امیدواریم مابقی آن هم به زودی درست شود. اگر کانون وکلای دادگستری استقلال نداشته باشد دیگر نمی‌تواند از حق دفاع کند. باید با گفت‌وگو، رایزنی و صحبت زمینه‌ای را فراهم کنیم که استقلال کانون وکلا حفظ شود. وکلای کشور باید بیدار باشند و همواره مدافع حقوق خود و سایرین باشند.

رییس هیات مدیره کانون وکلای مرکز در پایان گفت: ما اکنون نیازمند کمک همه شما هستیم و باید اجازه دفاع مستقل در برابر نهادهای عمومی را داشته باشیم. حرف ما حرف حق است و ما تقاضا می‌کنیم که اجازه دهید حرفه و کار وکلا به خود آنها داده شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم از ایرانزاده وکیل پایه یک دادگستری و پیشکسوت حقوق توسط نجفی‌دانا تقدیر شد.

همچنین در ادامه این مراسم متن سوگندنامه توسط آقای بهنام گلپور رتبه اول این مراسم قرائت شد.

انتهای پیام

کد N534757

وبگردی