آفتاب

چه کسانی به داعش سلاح‌ می‌دهند؟

چه کسانی به داعش سلاح‌ می‌دهند؟

باشگاه خبرنگاران نوشت:

نشریه فارین پالیسی در گزارشی ضمن تلاش برای نسبت دادن تحولات یمن با ایران، نوشته است که حوزه نفوذ تهران به صنعا گسترش پیدا کرده است.
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ نشریه "فارین پالیسی" در خصوص تحولات یمن و در راستای تلاش برای نسبت دادن تحولات این کشور به ایران، نوشته است که اکنون حوزه نفوذ تهران به صنعا هم گسترش یافته است.

فارن پالیسی در این مطلب نوشت که قدرت گرفتن جنبش انصارالله در این کشور، می‌تواند "تبعات وخیمی" برای همسایگان یمن داشته باشد. این نشریه همچنین این مسئله را "تغییری راهبردی در یکی از محورهای خاورمیانه" توصیف کرده است.

نشریه فارین پالیسی با بیان اینکه "تحولات اخیر در صنعا، پیروزی بزرگی برای ایران بود"، مدعی شد که انصارالله یمن سرنوشت خود را به طرح‌های ایران در منطقه مرتبط ساخته و این امر می‌تواند یمن را در آستانه ناآرامی قرار دهد.

فارین پالیسی در ادامه مدعی شده است که جنبش انصارالله تلاش می‌کند تا الگویی مشابه حزب‌الله لبنان را در یمن پیاده کند.

در ادامه این گزارش آمده است: "رخدادهای یمن، تأثیراتی فراتر از مرزهای این کشور دارد. "باب المندب" یکی از تنگه‌های کلیدی است که از طریق خلیج عدن، دریای سرخ را به اقیانوس هند متصل می‌کند. این تنگه اصلی‌ترین مسیر انتقال نفت در جهان و رگ حیاتی کشتی‌رانی در کانال سوئز است. اگر حوثی‌ها بر باب‌المندب و بندر الحدیده که آن هم یکی از مسیرهای دریایی کلیدی است، تسلط یابند، می‌توانند رفت و آمد دریایی از کانال سوئز و خلیج فارس را کنترل کنند. این مسئله چشم‌اندازی هشداردهنده برای کسانی است که از افزایش نفوذ ایران در منطقه نگران هستند".

نویسنده این مطلب در حالی که به تعهد انصار الله به برقراری ثبات در یمن و مبارزه با القاعده اذعان می‌کند، در عین حال هشدار داده است که رخدادهای بدتری در انتظار یمن است.

فارین پالیسیدر انتهای این گزارش نوشت: "الین مسئله به نفع ایالات متحده و همسایگان یمن است که پیشروی حوثی‌ها را به عقب برگردانده و توافق صلح را به اجرا در بیاورند".

5252

کد N534568

وبگردی