آفتاب

داود اوغلو مردم را به خویشتنداری و آرامش فراخواند

داود اوغلو مردم را به خویشتنداری و آرامش فراخواند

واحد مرکزی خبر نوشت:

در حالی که جنگ در سوریه و عراق روند شکننده صلح با کردها در ترکیه را نیز متزلزل کرده است احمد داوداوغلو نخست وزیر این کشور روز چهارشنبه خواستار آرامش و خویشتنداری شد.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، داوداوغلو در گفتگو با خبرنگاران گفت :«تظاهرات خشونت آمیز به آشوبگری و جرائم سازمان یافته تبدیل شده است. متاسفانه در استان های مختلف ترکیه دست کم 19 شهروند کشته و 145 نفر زخمی و 368 نفر بازداشت شده اند.»
نخست وزیر ترکیه وعده داد که روند صلح آنکارا با جدایی طلبان کرد تحت تاثیر این «آشوبگری» قرار نخواهد گرفت.
خبرگزاری دوگان ترکیه بعدا گزارش داد که آمار کشته های تظاهرات خشونت آمیز در این کشور به 21 نفر افزایش یافته است.
داوداوغلو گفت :«من به خویشتنداری دعوت می کنم و از همه شهروندان می خواهم آرام باشند و تحولات را با دقت دنبال کنند و به کشور ترکیه و قدرت دولت ترکیه متکی باشند. خود را درگیر هرج و مرج که خواسته برخی محافل معین است نکنید. نظم عمومی را نیروهای امنیتی دولت برقرار خواهند کرد. ما دستورات لازم را به همه سازمان های امنیتی که در نشست امنیتی امروز (چهارشنبه) حضور داشتند داده ایم. نظم عمومی به هر قیمتی که شده است برقرار خواهد شد.»
بنا بر اعلام مهدی اکر ، وزیر کشاورزی ترکیه ، دست کم 10 نفر در درگیری های دیاربکر ، بزرگترین شهر کردنشین در جنوب شرقی ترکیه ، کشته شده اند. وی افزود از سه شنبه شب مقررات منع رفت و آمد در کل ساعات روز برقرار شد و این مقررات روز چهارشنبه بازبینی خواهد شد.
برغم برقراری مقررات منع رفت و آمد، درگیری های پراکنده ای میان تظاهر کنندگان و نیروهای پلیس در استان های شرقی موس ، سرت و باتمان رخ داد. در درگیری های استانبول 30 نفر ، شامل هشت افسر پلیس ، زخمی شدند.
ناآرامی ها به دیگر کشورهایی که کردها و شهروندان ترکیه در آنها اقامت دارند گسترش یافت. پلیس در آلمان اعلام کرد 14 نفر در درگیری میان کردها و اسلامگرایان تندرو در این کشور زخمی شدند.
ناارامی ها در ترکیه ، که دومین نیروی مسلح بزرگ عضو پیمان ناتوست ، نشان دهنده مشکلاتی است که واشنگتن در تشکیل ائتلاف ضد داعش برای مبارزه با این گروه در سوریه و عراق مواجه است.
روز چهارشنبه درگیری های خیابانی میان تظاهر کنندگان کرد و نیروهای پلیس در سرتاسر منطقه عمدتا کردنشین جنوب شرقی ترکیه ، استانبول و آنکارا رخ داد.
کردهای ترکیه ، که اکثریت را در منطقه جنوب شرقی این کشور تشکیل می دهند ، می گویند در حالی که برادران کرد آنها در کوبانی در سوریه کشته می شوند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه موضع منفعلانه ای در پیش گرفته است.

5252

کد N534496

وبگردی