آفتاب
دهقاني در سازمان ملل:

رسيدن به اهداف توسعه هزاره مستلزم نظام‌های پولی و مالی شفاف، کارآمد و مشروع است

رسيدن به اهداف توسعه هزاره مستلزم نظام‌های پولی و مالی شفاف، کارآمد و مشروع است

سفير و سرپرست ايران در سازمان ملل با اشاره به تحریم‌های ناعادلانه علیه کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم این تحریم ها پیشرفت قابل توجهی در دستیابی به اهداف توسعه هزاره در سطح ملی داشته است.

به گزارش خبرگزاري مهر، حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد - نیویورک روز چهارشنبه طی سخنرانی در جلسه بحث عمومی کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: امسال در خصوص تحولات اقتصادی جهان به چند دلیل در نقطه عطفی بسر می‌بریم.

وی در این ارتباط گفت: در وهله اول اینکه همگی در حال تدوین دستور کار توسعه بعد از 2015 هستیم که بر مبنای گزارش گروه کاری باز مجمع عمومی تهیه می‌شود.

دهقانی با اشاره به مورد دوم گفتک ثانیا سومین همایش بین‌المللی تامین مالی برای توسعه را پیش رو داریم که عملا به جنبه‌های تامین مالی دستور کار توسعه می‌پردازد.

وی افزود: ثالثا در همایش دیگر مربوط به کشورهای عضو کنوانسیون تغییرات آب و هوایی در پرو و فرانسه را با هدف حفظ محیط زیست در برنامه داریم. ضمن اینکه همایش بررسی راه‌های کاهش بروز فجایع در ژاپن را علاوه بر سایر گردهمایی های این چنینی خواهیم داشت.

سفیر کشورمان افزود: نکته و هدف اصلی از برگزاری چنین همایش هایی علاوه بر رسیدن به نتیجه مورد نظر، دستیابی به دستاوردهای کیفی به همراه ابزارهای مورد نیاز برای اجرای آنهاست و اصولا انگیزه جمهوری اسلامی ایران از شرکت فعالانه در این همایش ها، توجه به کیفیت، محتوا و شیوهای اجرایی شدن دستاوردهای همایش‌های مذکور است.

دهقانی در ادامه افزود: از آنجائی که کشورها مسئول توسعه اقتصادی خود در بعد برنامه ریزی و اجرای دستور کار توسعه هستند، لذا در فرایند جذب کشورها در اقتصاد جهانی، لازم است حق حاکمیتی هر کشور در تعیین اولویت ها و راهبردها بر اساس شرایط و نیازهای آن کشور و همچنین در اختیار داشتن فضای سیاسی کافی برای تنظیم راهبردهای توسعه، کاملا رعایت شود.

دهقانی همچنین در این سخنرانی گفت: جای تاسف است که بواسطه آثار بحران  اقتصادی و مالی جهانی، توانایی کشورهای در حال توسعه برای بسیج امکاناتشان جهت تحقق اهداف توسعه هزاره بشدت کاهش یافته و افزون بر آن سازوکار موجود بین المللی نیز نمی‌تواند بسیاری از مشکلات جاری توسعه ای را حل کند. بنابراین لازم است تا نظام های پولی و مالی بین المللی سریعا دستخوش اصلاحاتی بمنظور بالا بردن سطح کارآمدی، شفافیت و مشروعیت خود شوند.

سفیر کشورمان همچنین توجه کافی به سازوکارهای توسعه ای سازمان ملل را ضروری دانست و افزود: عدم توجه به این امر عواقبی درازمدت بر مسیر توسعه اعم از پیگیری اجرای اهداف توسعه، پایش و بازنگری آنها ایجاد خواهد كرد.

دهقانی در انتها با اشاره به تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران علی رغم این تحریم‌ها پیشرفت قابل توجهی در دستیابی به اهداف توسعه هزاره در سطح ملی داشته است.

وی تاکید کرد: کشورها نباید به ارزش‌های بشری و قواعد بین المللی به عنوان کالاهای مصرفی نگاه کنند و با استناد به شرایط خاص و یا به بهانه های مختلف آنها را زیر پا بگذارند.

نماینده کشورمان امروز همچنین با سخنرانی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص موضوع توسعه اجتماعی اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران همواره بر توانمندسازی افراد بمنظور ریشه کنی فقر و ايجاد شغل مناسب براي همگان تاكيد داشته است و در چارچوب سیاستهای کل نظام برای توسعه اجتماعی که توسط مقام معظم رهبري اعلام گردیده بر موضوع ضرورت کاهش سطح نابرابری برای تحقق اهداف پنجمين برنامه ملی توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی تاکید داشته است.

 دهقانی افزود: ايران به عنوان كشوري كه در حال توسعه است شاهد تغيير و تحول سريع در بخش آمار سني و بالا رفتن سن افراد جامعه است و سازمان بهزیستی جمهوري اسلامي ايران، سند ملی سالمندان را تهيه كرده و حتي اخيرا صندوق جمعیت ملل متحد در تهران حمايت خود از شوراي ملي سالمندان و عملكرد آنها در راستاي توسعه و اجراي سياستي ملي براي سالمندان در ايران را اعلام داشته است.

 

کد N534267

وبگردی