آفتاب

این سرزمین برای کُردها می‌ماند؟

این سرزمین برای کُردها می‌ماند؟

دیروز جلوی در سفارت ترکیه، امروز جلوی در دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران؛ اعتراض‌ها به وضعیت شهر کُردنشین کوبانی، در مرز سوریه و ترکیه، حالا از فضای مجازی به فضای واقعی کشیده شده است.

جنگ خانه به خانه در کوبانی در چند روز اخیر ادامه داشته است و شبکه‌های اجتماعی پر از آه و ناله و نفرین علیه تروریست‌های داعش و همچنین علیه ترکیه و سازمان ملل و البته حماسه‌سرایی در مورد مقاومت مردم کُرد کوبانی است.

در همین روزها تعداد زیادی از فعالان فرهنگی هم در حمایت از مردم کوبانی دست به اعتصاب غذا زده‌اند. در میان اسامی آن‌ها، نام‌های آشنایی مثل شهرام ناظری - خواننده موسیقی سنتی ایرانی - و صدیق تعریف - موسیقی‌دان مشهور کشور - که هر دو اصالتی کُرد دارند نیز دیده می‌شود.

تجمع مقابل سفارت ترکیه تهران

کردهایی که مجبور به مهاجرت به کشورهای غربی شده‌اند نیز این روزها تلاش‌هایی برای جلب توجه عمومی به احتمال وقوع «فاجعه انسانی» در کوبانی - در صورت تصرف شهر به دست داعش - تجمع‌هایی را شکل داده‌اند که یکی از آن‌ها، تحصن در بخشی از فرودگاه دیترویت لندن در روز گذشته بوده است.

بروکسل پایتخت بلژیک و شهر هامبورگ در آلمان هم شاهد تظاهرات کُردها و مردم دیگر در حمایت از کوبانی و تاکید بر لزوم دخالت جدی‌تر نهادهایی مانند پارلمان اروپا در این موضوع بوده است.

همه این‌ها، در کنار بوی گاز اشک‌آوری است که در چند شب گذشته در خیابان‌های استامبول پیچیده است. ناظران می‌گویند مردم ترک و کرد ترکیه در شب‌های گذشته در اعتراض به انجام نشدن اقدام عملی توسط این دولت در مقابله با داعش، در خیابان‌ها تظاهرات کرده‌اند و از آن‌ها با گاز اشک‌آور استقابل شده است. حتی خبرگزاری فرانسه نوشته است که در این تضاهرات دست‌کم 14 نفر از معترضان کشته شده‌اند.

در حالی که پارلمان ترکیه به دولت اجازه داده بود علیه گروه‌های تروریستی از جمله داعش دست به اقدام نظامی بزند و باز هم با اینکه دولت ترکیه اعلام کرده بود به هر قیمتی مانع از سقوط شهر کوبانی خواهد شد، نیروهای نظامی ترکیه در چند روز گذشته با روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که برای پوشش خبریِ حرکت داعش به سمت کوبانی و وضعیت پناهنده‌های کُرد سوری که از مرز ترکیه می‌گذرند در آن منطقه تجمع کرده‌اند، خوش‌رفتار نبوده‌اند و علیه داعش هم اقدام مستقیم انجام نداده‌اند.

گفته می‌شود که در روزهای گذشته 180 هزار نفر از کردهای سوریه به مرزهای ترکیه پناه برده‌اند. برخی منابع کُرد می‌گویند شهر کوبانی تقریباً خالی از سکنه شده است، اما داعش که تصمیم داشت نماز عید قربان را در کوبانی برگزار کند، تا همین امروز صبح (چهارشنبه) هم نتوانسته مقاومت جنگجویان زن و مرد کُرد را که اغلب با سلاح‌های سبک در مقابل موشک، تانک، دوشکا و خودروهای زرهی ایستادگی می‌کنند، بشکند.

اعتراض‌های مردمی در ترکیه

این‌بار حتی انتشار فیلم‌هایی که این گروه از حضور اعضای خود در مکان‌هایی که مدعی شده است داخل شهر کوبانی هستند هم باعث نشده است که مردم باور کنند کوبانی سقوط خواهد کرد. همزمان با افزایش نگرانی‌های جهانی و موج‌های مطبوعاتی برای جلب توجه جهانی به حفظ شهر کوبانی، امروز صبح بالاخره نیروهای ائتلاف جهانی علیه داعش که از ارتش برخی کشورهای غربی، آمریکا و متحدان آن در منطقه خلیج فارس تشکیل شده، عملیات گسترده هوایی انجام دادند.

رویترز در این مورد نوشته است: «حمله‌های هوایی به ائتلاف به رهبری آمریکا، صبح امروز، چهارشنبه، جنگجویان داعش را از مرزهای شهر کوبانی عقب رانده است».

مقامات رسمی از داخل شهر کوبانی به رویترز گفته‌اند که حمله‌های امروز هوایی به مواضع داعش بسیار مؤثر بوده است و نیروهای داعش را از دروازه‌های شهر عقب رانده است.

همچنین گفته می‌شود که عقب‌نشینی امروز نیروهای داعش از مرزهای شهر کوبانی، بزرگترین عقب‌نشینی این گروه تا امروز بوده است، اما برخی مقام‌های رسمی می‌گویند نیروهای ائتلاف تنها با حملات هوایی نمی‌توانند مانع تسلط داعش بر منطقه شوند. سی‌ان‌ان، نوشته است مقامات آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که شهر کوبانی همچنان در خطر سقوط به دست نیروهای داعش قرار خواهد داشت.

ایسنا - فاطمه کریمخان

انتهای پیام

کد N534002

وبگردی