آفتاب

گزارش سفر بروجردی به آمریکای لاتین : تحریم‌ها بهانه‌ عدم انجام تعهدات بین‌المللی ایران نشود

گزارش سفر بروجردی به آمریکای لاتین : تحریم‌ها بهانه‌ عدم انجام تعهدات بین‌المللی ایران نشود

فارس نوشت:

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تحریم‌ها و مشکل گردش مالی کشور در بانک‌های خارجی نباید بهانه‌ای برای فعال نشدن تعهدات جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی باشد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه در نشست خبری خود با موضوع سفر اخیرش به دو کشور آمریکای لاتین اظهار داشت:‌ در طول ۱۰ سال گذشته با کشور اکوادور ۳۰ سند همکاری امضا کرده‌ایم که فقط یک مورد آن مربوط به هلال احمر است که اجرایی شده و بقیه در زمین مانده است.

وی ادامه داد: درست است که به دلیل سیاست‌های کشور آمریکا ما در تحریم هستیم و گردش مالی ما در بانک‌های خارجی با مشکل مواجه است، ولی این نباید بهانه‌ای برای عدم فعال کردن تعهدات جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی باشد.

بروجردی با توصیه به وزرا برای فعال کردن بدنه کارشناسی خود در جهت فعال کردن تعهدات بین‌المللی ایران خاطرنشان کرد: در هفته پس از تعطیلات مجلس، جلسه‌هایی در کمیسیون‌های تخصصی به منظور رسیدگی به کارهای بر زمین مانده کشورمان در عرصه جهانی برگزار خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از برنامه‌ریزی برای سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به دو کشور اکوادور و نیکاراگوئه تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: در سفر خود به این دو کشور سخنان اخیر جو بایدن که مبین مواضع چند سال اخیر جمهوری اسلامی ایران در مورد ریشه گسترش تروریسم در منطقه است و در حقیقت پرده‌برداری از یک واقعیت بود مورد تشریح قرار گرفت.

بروجردی در ادامه تشریح سفر خود به دو کشور اکوادور و نیکاراگوئه که بنا به دعوت روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس این دو کشور صورت گرفت، گفت: رابطه با کشورهای آمریکای لاتین در یک دهه گذشته بهبود یافته است و در بسیاری از مجامع بین‌المللی نیازهای ما را به رای به قطعنامه‌های همسو با ایران تأمین می‌کند.

وی از همراهی ۵ کشور عضو گروه آلبا که اکوادور و نیکاراگوئه در آن عضو هستند با جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی سخن گفت و با اشاره به اینکه این ظرفیتی مناسب برای ایران است، اظهار کرد: مواضع کشورمان با اکوادور و نیکاراگوئه در مورد فلسطین اشتراک قابل توجهی داشت و آنها جنایات این رژیم در جنگ اخیر علیه غزه را محکوم کرده و سفرای خود را فرا خوانده بودند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ظرفیت ارتقای روابط این دو کشور با ایران را در بعد انقلابی بسیار خوب دانست و ادامه داد: در مورد بحران سوریه این دو کشور حرکت‌های تروریستی را محکوم کردند و رابطه خوبی با دولت سوریه دارد همچنانکه بحران‌آفرینی در عراق را نیز محکوم کردند.

وی یکی از وظایف کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را نظارت بر اجرای مصوبات، قوانین و تعهدات ایران در زمینه روابط با دیگر کشورها برشمرد و تصریح کرد: در سفر اخیر با روسای مجلس و وزرای امور خارجه دیدار داشتم.

بروجردی اضافه کرد: با توجه به ماهیت کمیسیون‌های امنیت ملی و سفارت خارجی در نیکاراگوئه با دو وزیر کشور و دفاع هم دیدار کردم که در جریان آن بر همکاری‌ها، روابط و بررسی تحولات منطقه مروری صورت گرفت.

وی بررسی بحران عراق، افغانستان، سوریه و گسترش تروریسم در خاورمیانه را که امروز به صورت یک معضل جهانی در آمده است از جمله محورهای دیدار‌های خود با مقامات اکوادور و نیکاراگوئه عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست که بسیاری از کشورهای منطقه را آتش‌بیار معرکه گسترش تروریسم در منطقه می‌داند.

 

23503

کد N533940

وبگردی