آفتاب

همایش بین‌المللی سبک زندگی جهادی امام موسی صدر

همایش بین‌المللی سبک زندگی جهادی امام موسی صدر

اولین همایش بین‌المللی اسوه‌های خدمت‌رسانی با عنوان "سبک زندگی جهادی امام موسی صدر" به همت موسسه سفیران صبح و با حضور تعدادی از دانشجویان ایرانی و خارجی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

اولین همایش بین‌المللی اسوه‌های خدمت‌رسانی با عنوان "سبک زندگی جهادی امام موسی صدر" به همت موسسه سفیران صبح و با حضور تعدادی از دانشجویان ایرانی و خارجی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این مراسم ریاضی معاون دانشجویی وزارت علوم اظهار کرد: من به شخصه قبل از انقلاب شیفتگی خاصی نسبت به امام موسی صدر داشتم. متاسفانه ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که یک سری از افراد می‌خواهند تصویری تلخ و ناگوار به اسم گروه به ظاهر مسلمان از اسلام ارائه دهند و فضایی وحشتناک را به راه انداخته‌اند.

وی تصریح کرد: در سال 57 که امام خمینی (ره) اندیشه‌های انقلاب را مطرح کردند، خیلی از کشورها به واسطه ابزارهای نوین خودشان برای رویارویی با این انقلاب و اسلام برآمدند. بخشی از محبوبیت امام موسی صدر به این دلیل بود که در زمان خود آن‌چنان پیشرو بود که گذر زمان نمی‌توانست این همه پیشرفت او را ببیند و از نظرها پنهان شد.

معاون دانشجویی وزارت علوم خاطرنشان کرد: نگاه او به اسلام صرفاً‌ از منظر شیعه نبود، بلکه اسلام واقعی را همواره به تصویر می‌کشید چرا که اگر اسلام واقعی تحقق پیدا کند در آن اسلام عزت شیعه هم به درستی پدیدار می‌شود. ایشان این کار را با ظرافت عمل و بیان انجام می‌داد.

ریاضی خاطرنشان کرد: هر آنچه امروز در لبنان شاهد آن هستیم حاصل تفکر امام موسی صدر بوده است. اگر بنا باشد جایی را پیدا کنیم که بیشترین تفاوت‌های مذهبی و ترکیب مذاهب را داشته باشد آنجا لبنان است و امام موسی صدر مذاهب و ادیان را به هم نزدیک می‌کرد و این کار کوچکی نیست.

وی تأکید کرد: در سال 57 آن چیزی که انقلاب ما را جهانی کرد و جهان را به لرزه انداخت، اسلام بود. همواره یک سری از افراد می‌خواهند اسلام را با عنوان چهره‌ای تروریست معرفی کنند و از زمان انقلاب تاکنون فعالیت‌های آنها بیشتر هم شده است. در این زمان مطرح کردن الگویی همچون امام موسی صدر را باید در راس کار قرار دهیم و چهره واقعی اسلام را معرفی کنیم.

ریاضی ادامه داد: رویکرد امام موسی صدر عقلی، مسالمت‌آمیز، صلح‌جو و فلسفی بود و رویکردهای خود را همواره به سمت تعالی و آموزش می‌برد. گفتگوهای اسلام و مسیحیت را به نوعی بیان می‌کرد که افراد زیادی می‌توانستند در این گفت‌و‌گوها شرکت کنند. طبق گفته خود لبنانی‌ها او به نوعی ملت لبنان را به وجود آورد. ما باید همت خود را در راستای ترویج اندیشه‌های امام موسی صدر بیشتر کنیم.

وی در پایان با اشاره به دیدگاه‌های امام موسی صدر گفت: یکی از دیدگاه‌های امام موسی صدر این بود که مسلمانان همواره باید نسبت به آبرو،‌ جان و مال سایر مسلمانان مسئول باشند. این وظیفه دینی ما است که اسلام را به درستی در سطح جهان معرفی کنیم.

در ادامه این مراسم جعفرآبادی مسئول روابط عمومی موسسه امام موسی صدر اظهار کرد: ما باید سبک زندگی جهادی امام موسی صدر را در جامعه ترویج دهیم و به این بعد بنگریم که کدام بخش از زندگی امام موسی صدر همواره جهادی بود و چگونه جهادی را انجام می‌داد. زندگی جهادی به معنی این نیست که از روز اول غیرهدفمند فعالیت‌های خود را آغاز کنیم. دور اندیشی و تفکر جزء لاینفک اندیشه‌های امام موسی صدر بود.

وی ادامه داد: موسسه ما از سال82 به صورت رسمی آغاز شده و دو هدف را دنبال می‌کند. یکی آزادی امام موسی صدر است که طبق اسنادی که ما داریم ایشان ربوده شده و هنوز هم زنده است و تا به حال 14 نشست در این راستا برگزار شده و هدف بعدی ما این است که اندیشه‌های این امام بزرگ را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان رئیس حوزه مشکات با بیان این‌که «اکنون که در آستانه عید غدیر هستیم بهتر است روی بعد امام بودن امام موسی صدر دقت کنیم» اظهار کرد: در سوره مائده آیه‌ای داریم که جنبه تکثرگرایانه دارد و این آیات پس از امامت و ولایت مطرح می‌شود. ولایت یک انرژی تبلیغی است و ما باید ولایت و امامت را به درستی مطرح کنیم. ولایت و امامت یعنی اینکه امت واحده موحدین عالم را تشکیل بدهیم.

وی تاکید کرد: امام کسی است که ظرفیتی دارد و می‌تواند تمام سلیقه‌ها و جریان‌های مختلف و ادیان و مذاهب مختلف را سرپرستی کند. یکی از مشکلات ما در تبلیغ این است که می‌خواهیم سایر افراد را شبیه به خودمان کنیم. حتی مذهب و قیافه آنها را هم می‌خواهیم تغییر دهیم. این کار امامت و سرپرستی نیست. اکنون که در آستانه عید امامت هستیم بهتر است مفهوم امام را بشناسیم.

رئیس حوزه علمیه مشکات تأکید کرد: وقتی به امام موسی صدر لقب امام را دادند یعنی ایشان با امامت مشکلات را حل کرد اگر امامت و سرپرستی به درستی اقامه شود ما می‌توانیم در سطح جهان امت واحده اسلامی را تشکیل دهیم. اینکه دایم بخواهیم بر روی مخ آنها باشیم و به آنها بگوییم شیعه شوند با این کار راهی از پیش نمی‌بریم. اگر کسی بخواهد امت واحده را تشکیل دهد باید سعه صدر داشته باشد.

قاسمیان ادامه داد: امام همچون دانه‌های تسبیح افراد جدا از هم را به هم وصل می‌کند. جایگاه امامت هم مثل نخ تسبیح است که می‌تواند آدم‌ها را با ویژگی‌های متفاوت در خود نگه دارد و تفکر امام باید مجاهدانه باشد نه اینکه یک مومنی باشد که فقط به فکر زندگی خودش باشد. امام موسی صدر در زندگی هزینه‌های زیادی داد و یک مجاهد واقعی بود.

وی در پایان گفت: امام یعنی ظرفیت و فکر عالی داشتن. امام اگر همچون نخ تسبیح عمل می‌کند باید خاری در چشم دشمن باشد نه همچون یک تسبیح خوابیده که کاری انجام نمی‌دهد. اکنون ما فقط در همایش‌ها شرکت می‌کنیم ولی اگر بخواهیم همچون امام موسی صدر زندگی کنیم و تفکر او را داشته باشیم کار سختی است ولی این تفکر می‌تواند امت‌های واحده را تشکیل دهد.

انتهای پیام

کد N533657

وبگردی