آفتاب

رئیس پارلمان لبنان: در مقابل سایکس پیکو جدیدی قرار داریم

رئیس پارلمان لبنان: در مقابل سایکس پیکو جدیدی قرار داریم

رئیس پارلمان لبنان با یادآوری اینکه وی سه سال پیش نسبت به وجود طرحی برای تقسیم منطقه هشدار داده بود، گفت: ما در حال حاضر در مقابل یک سایکس پیکو جدیدی قرار داریم که هدف آن تقسیم کشورهای منطقه به حکومت‌های محلی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، "نبیه بری"، رئیس پارلمان لبنان در سخنانی تاکید کرد: پیش از آنکه درخصوص رخدادهای "شبعا" سخن بگوییم، باید در مورد نقض‌های آشکار اسرائیل که یکشنبه گذشته انجام شد و نیروهای اسرائیلی در مقابل دیدگان نیروهای "یونیفل" به سمت یکی از سربازان ارتش لبنان گلوله شلیک کردند، سوال کنیم. در واقع در حال حاضر باید به سوالات زیادی که درخصوص نقض‌های مداوم اسرائیل مطرح است، پاسخی داده شود.

وی افزود: لبنانی‌ها به این مساله عادت کرده‌اند که اگر یک اسرائیلی زخمی شود، تمامی دنیا به خاطر آن به حرکت در می‌آید، اما کسی از حملات مداوم به لبنان و نظامیان و غیرنظامیان لبنانی سخن نمی‌گوید.

نبیه بری با بیان اینکه وی منتظر اعلام نتایج تحقیقات درخصوص شلیک گلوله به سرباز لبنانی مذکور است، گفت: آنچه در "بریتال" و مرزهای جنوبی لبنان رخ داد، همان چیزی است که من از سه سال پیش در مورد آن و درخصوص وجود طرحی برای تقسیم منطقه که از تقسیم سوریه آغاز می‌شود، هشدار داده بودم.

وی تاکید کرد: ما در مقابل یک سایکس پیکو جدیدی (توافق نامه محرمانه میان بریتانیای کبیر و فرانسه در سال 1916 که با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد و به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا انجامید) قرار داریم که هدف آن تقسیم کشورهای منطقه به حکومت‌های محلی کوچک است و این چیزی است که در سوریه برای آن برنامه‌ریزی می‌شود و می‌خواهند سوریه به چهار حکومت محلی کوچک تقسیم شود که منطقه شمالی آن برای ترکیه باشد و همچنین شامل منطقه‌ای برای اسرائیل و دو حکومت محلی دیگر شود.

این مقام لبنانی تصریح کرد: تنها خبر خوشحال کننده‌ای که در روز عید قربان به من داده شد، تصمیم سوئد برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین بود و این در زمانی رخ می‌دهد که عرب‌ها برای تحقق منافع اسرائیل با هم رقابت می‌کنند.

رئیس پارلمان لبنان اظهار داشت: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان صرفا حرف‌هایی است که به آن عمل نمی‌شود. همگان خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند، اما هیچ کس نمی‌گوید چگونه باید این اقدام را انجام دهیم.

وی درخصوص اظهارات سعد حریری، رهبر جریان المستقبل لبنان مبنی بر این که در صورت عدم انتخاب رئیس جمهور، جریان المستقبل در انتخابات پارلمانی شرکت نخواهد کرد، گفت: این مساله هنوز مورد بحث و بررسی جدی قرار نگرفته است، اما موضع من کاملا مشخص است و من برگزاری انتخابات را در صورت نبود یک گروه لبنانی اصلی تایید نمی‌کنم.

انتهای پیام

کد N533456

وبگردی