آفتاب
بروجردی:

آمریکا عامل به وجود آمدن داعش در منطقه است

آمریکا عامل به وجود آمدن داعش در منطقه است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح دستاوردهای سفر به آمریکای لاتین از سفر رئیس مجلس تا پایان سال جاری به دو کشور اکوادور و نیکاراگوئه خبر داد و گفت: در عرصه‌ی بین‌المللی حیثیت ما به میزان تعهداتی که انجام می‌دهیم گره خورده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی نشست خبری با تشریح دستاوردهای سفر به آمریکای لاتین و دو کشور نیکاراگوئه و اکوادور گفت: رابطه با کشورهای آمریکای لاتین که بعد از پیروزی انقلاب و به ویژه در یک دهه‌ی گذشته شکل تازه‌ای گرفته و برای جمهوری اسلامی ایران یک رابطه راهبردی است.

وی افزود: در بسیاری از مجامع بین‌المللی نیازهای ما را در ارتباط با رای به قطعنامه‌های مختلف همسو با جمهوری اسلامی ایران و به نفع کشورمان داشته‌اند. به ویژه پنج کشور عضو گروه آلبا که نیکاراگوئه و اکوادور نیز دو عضو این گروه هستند؛ البته کشورهای ونزوئلا، کوبا و بولیوی نیز به نفع جمهوری اسلامی ایران رای می‌دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: بنابراین این مساله ظرفیت سازی مناسبی است ضمن این که داشتن ارتباط با بعد تجاری واقتصادی و همچنین در بعد فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است و مواضع هر دو کشور در ارتباط با مسائل مهمی مانند فلسطین قابل توجه می‌باشد.

بروجردی با بیان این که این کشورها نیز جنایات رژیم صهیونیستی را در غزه محکوم کرده و سفرای خود را احضار کرده‌اند گفت: در بعد مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران این کشورها از ظرفیت‌های خود در جهت مواضع ایران برخوردار بوده‌اند به عنوان مثال در بحران سوریه حرکت‌های تروریستی برضد مردم سوریه را محکوم کرده و رابطه خوبی را با دولت سوریه داشتند، در بحران عراق نیز از وضعیت مشابهی برخوردار بوده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت مجلس افزود: به عنوان مثال در رابطه با کشور اکوادور پس از پیروزی انقلاب بخصوص 10 سال گذشته، 30 سند همکاری به امضاء رسیده است که یک سند مربوط به هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و راه‌اندازی مرکز توانبخشی در کیتو پایتخت اکوادور مورد توافق قرار گرفته که در آستانه بهره‌برداری می‌باشد، اما متاسفانه بقیه توافق‌نامه‌ها اجرایی نشده است.

بروجردی تصریح کرد: به دلیل این که با سیاست‌های آمریکا در تحریم هستیم مسائلی از قبیل نقل و انتقال پول مشکلاتی را ایجاد کرده است اما این نباید بهانه‌ای برای عدم تعهد‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ی بین‌المللی باشد. لذا به مسئولان مربوطه توصیه می‌شود که با بدنه‌ی کارشناسی در جهت عملی نمودن توافق‌های صورت گرفته فعالیت داشته باشند.

بروجردی با اشاره به این که در هفته‌ی بعد از تعطیلات مجلس در جلسه کمیسیون امنیت کارهای بر زمین مانده این دو کشور را مورد بررسی قرار خواهیم داد گفت: از وزارت‌خانه‌های زیر ربط نیز دعوت به عمل می‌آید تا با حضور در جلسه کمیسیون به تبادل نظر و بررسی بپردازند البته یک بعد قضیه نیز وظیفه‌ی نظارتی ما در مجلس است. زیرا قوانین و مصوبات در مجلس و همچنین مصوباتی که دولت دارد در مقابل سایر کشورها این گونه است که حیثیت ما به میزان تعهداتی است که انجام می‌دهیم گره خورده است و امیدواریم با پیگیری‌ها شاهد اجرای آنها باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در این سفر با روسای مجالس و وزرای خارجه غیر از دیدارهای کاری که با همتایان خود در مجلس آن کشورها انجام شد مروری بر همکاری‌های دو جانبه‌ی مجلسی هم داشتیم.

بروجردی همچنین از سفر رئیس مجلس به این دو کشور تا پایان سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با توجه به دعوت به عمل آمده طبق برنامه صورت گیرد و در این فرصت بتوانیم بسیاری از تعهدات خود را عملی کنیم.

وی به دیدار با وزرای کشور و دفاع نیکاراگوئه اشاره کرد و گفت: مروری بر روابط دو جانبه و همکاری‌های موجود و فعالیت‌های پارلمانی و همچنین بررسی تحولات منطقه اعم از عراق، افغانستان، سوریه و خاورمیانه و به ویژه بحث تروریسم داشتیم که امروزه تروریسم به عنوان معضل جهانی درآمده است.

بروجردی خاطر نشان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص نیز تشریح شد و بیان شد که آمریکا عامل به وجود آمدن گروهک‌هایی مانند داعش در منطقه است و سالهاست که جمهوری اسلامی ایران آن را مطرح می‌کند اما متاسفانه تعدادی از کشورهای منطقه که همپیمانان آمریکا هستند آتش بیار این معرکه بودند.

انتهای پیام

کد N533420

وبگردی