آفتاب

سازمان ملل: کی‌یف به نقض قوانین بشردوستانه ادامه می‌دهد

سازمان ملل: کی‌یف به نقض قوانین بشردوستانه ادامه می‌دهد

در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر اوکراین آمده است که کی‌یف کاملا بر ارتش و نیروهای نظامی‌اش تسلط ندارد و به نقض اصول قوانین بشردوستانه بین‌المللی ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری شبکه راشاتودی، گزارش 37 صفحه‌ای سازمان ملل از 18 اوت تا 16 سپتامبر را شامل می‌شود و در آن مواردی از نقض قوانین بین‌المللی از سوی یگان‌های ارتش اوکراین ذکر شده است.

در گزارش کمیسر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر آمده است: در دوران ذکر شده، قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله اصول ضرورت نظامی، تمایز، تناسب و احتیاط از سوی گروه‌های صلح و برخی از یگان‌ها و گردان‌های داوطلب تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین نقض شد.

در این گزارش همچنین به مدارک ویژه ضرب و شتم، سوء تغذیه و عدم ارائه کمک‌های پزشکی اشاره شده و سازمان ملل نگرانی خود را از ناپدید شدن‌های اجباری، بازداشت خودسرانه و بدرفتاری از سوی اعضای گردان‌های داوطلب اعلام کرده است.

سازمان ملل در گزارش خود به مقام‌های اوکراینی تأکید کرده است تا کنترل بیشتری بر روی ارتش و گروه‌های مسلح داوطلب خود داشته باشند. از زمان آغاز عملیات نظامی به اصطلاح "ضدتروریستی" در اوکراین در 25 اوت، طبق اعلام سرویس امنیتی اوکراین بیش از هزار تن به اتهام "شبه‌نظامی‌گری و براندازی" بازداشت شده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که غیرنظامیان به دلیل بمب‌گذاری در مناطق پرجمعیت تحت فشار هستند و در برخی موارد گزارش شده که نیروهای مسلح اوکراین در مناطق مسکونی عمداً آتش‌سوزی به راه انداخته‌اند.

انتهای پیام

کد N533372

وبگردی