آفتاب

رهبر اپوزیسیون ترکیه: نباید در جنگ سوریه دخالت کنیم / داعش بهانه دولت برای سرنگونی اسد است

رهبر اپوزیسیون ترکیه: نباید در جنگ سوریه دخالت کنیم / داعش بهانه دولت برای سرنگونی اسد است

رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه به دولت این کشور هشدار داد، به شهر کردنشین کوبانی که بیش از دو هفته تحت حملات شدید گروه داعش است، کمک‌های بشردوستانه ارائه دهد اما در جنگ سوریه شرکت نکند.

رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه به دولت این کشور هشدار داد، به شهر کردنشین کوبانی که بیش از دو هفته تحت حملات شدید گروه داعش است، کمک‌های بشردوستانه ارائه دهد اما در جنگ سوریه شرکت نکند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه، مهمترین حزب مخالف این کشور گفت: سربازان ترکیه نباید وارد خاک سوریه شوند.

وی افزود که به اعتقاد وی ارتش ترکیه نیز با او هم نظر است.

قلیچدار اوغلو، نخست وزیر ترکیه را به دلیل استفاده از جنگ علیه داعش برای رسیدن به اولویت اول دولتش یعنی سرنگونی رژیم سوریه، متهم کرد.

وی در این باره گفت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در همین حال در حال ساخت تصویری از یک "رهبر فوق العاده" برای خود در جنگ کم هزینه سوریه است.

قلیچدار اوغلو به عنوان یکی از مهمترین منتقدان دولت ترکیه، درباره وضعیت کوبانی و مواضع دولت در قبال مساله داعش و سوریه اذعان کرد: اعضای حزب مردم جمهوری خواه طی هفته‌های اخیر از کوبانی بازدید کرده‌اند و براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، تعداد زیادی غیرنظامی در این شهر باقی نمانده است.

وی ادامه داد: ترکیه باید هرگونه کمک بشردوستانه‌ای به کوبانی ارائه دهد، اما نباید به قسمتی از جنگ آن تبدیل شده و نباید وارد این جنگ شود. به اعتقاد من دولت ترکیه هنوز به گروه داعش کمک می‌کند. اطلاعاتی هست که نشان می‌دهد برخی از سلاح‌ها و پول‌هایی که در اختیار داعش است از ترکیه برای این گروه فرستاده شده است.

قلیچدار اوغلو با اشاره به سخنان اخیر مقامات داعش و آمریکایی گفت: سخنگویان داعش حتی از صحبت درباره این همکاری‌ها خودداری نمی‌کنند. اگر توجه کنید، می‌فهمید که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا به دلیل این سخنش که گفت، ترکیه به داعش کمک کرده عذرخواهی نکرد. او به این دلیل پوزش خواست چون گفت و گوی بین خود و اردوغان را که قرار بود محرمانه بماند افشا کرد. بیانیه دولت آمریکا نیز این را نشان داد.

رهبر حزب مخالف دولت برای تایید سخنانش اظهار کرد: شبه نظامیان داعش که طی جنگ مجروح شدند اکنون در ترکیه درمان می‌شوند. از دیدگاه بشردوستانه، شکی نیست که باید کمک‌های پزشکی به تمام کسانی که نیاز دارند ارائه شود. اما شما نباید به این شبه نظامیان اجازه دهید که بعد از بهبودی به جنگ بازگردند. پس دولت چه می‌کند؟ آن‌ها به این شبه نظامیان اجازه می‌دهند تا به جنگ بازگردند و این به معنی کمک به آنهاست.

وی افزود: اگر دولت می‌خواست علیه داعش بجنگد، در گام اول باید کمک به آن‌ها را متوقف می‌کرد. دولت باید مکان‌هایی را که داعش در ترکیه در آن‌ها اقدام به عضوگیری می‌کند کنترل کند. دولت باید مرزهای ترکیه را برای توقف ورود کسانی که از خارج جهت عضویت در داعش وارد ترکیه می‌شوند ببندد. در کل، دولت ترکیه باید اقداماتی را در کشور و مرزها علیه داعش انجام دهد.

قلیچدار اوغلو پس از این سخنانش را با سیاست‌ها و اولویت‌های دولت ترکیه ادامه داد: اولویت‌ دولت، داعش نیست بلکه دولت سوریه است. در مقابل اولویت دولت‌های غربی و متحدانشان دولت سوریه نیست بلکه داعش است. ما این مساله را در مذاکرات پارلمان روشن کردیم. اکنون نیز احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه خودش این حقیقت را بیان کرده است. دولت می‌خواهد به بهانه جنگ با داعش با دولت سوریه بجنگد.

او ادامه داد: من اعتقادی ندارم که آمریکا برای جنگ به سوریه خواهد رفت یا می‌خواهد ترکیه با سوریه وارد جنگ شود. همچنین ممکن است یک توافق محرمانه بین آمریکا و روسیه در مورد سوریه وجود داشته باشد؛ ما اطلاعاتی در این باره داریم.

رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه همچنین درباره حضور سربازان ترک در جنگ سوریه گفت: سربازان ترکیه نباید وارد خاک سوریه شوند. کسانی هستند که می‌خواهند ترکیه را وارد خاک سوریه، وارد فضای جنگی خاورمیانه کنند. اما ترکیه نباید وارد این بازی شود. من معتقدم ارتش ترکیه نیز با من هم عقیده است.

قلیچدار اوغلو در پایان درباره اهداف سیاسی رهبران ترکیه گفت: اردوغان می‌خواهد تصویری از یک رهبر فوق العاده را برای خود طی جنگ کم هزینه سوریه بسازد مانند بسیاری از "رهبران فوق العاده" در تاریخ اردوغان نیز تلاش می‌کند تا قدرتش را با ایجاد "شرایط فوق العاده" یا توهم این شرایط حفظ کند.اما وقتی فهمید که جنگ سوریه، کم هزینه نیست، بسیار دیر است. خدا ترکیه را از شر "رهبران فوق العاده" و جنگ حفظ کند.

انتهای پیام

کد N533314

وبگردی