آفتاب

سفر نخست‌وزیر موقت لیبی به قاهره/کشته شدن فرمانده ارشد وابسته به خلیفه حفتر

سفر نخست‌وزیر موقت لیبی به قاهره/کشته شدن فرمانده ارشد وابسته به خلیفه حفتر

نخست وزیر لیبی که بنا به دعوت رئیس جمهوری مصر وارد قاهره شده است، قرار است که با وی درخصوص راه‌های مبارزه با تروریسم بحث و گفت‌وگو کند.

نخست وزیر لیبی که بنا به دعوت رئیس جمهوری مصر وارد قاهره شده است، قرار است که با وی درخصوص راه‌های مبارزه با تروریسم بحث و گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، منابع مصری و لیبیایی اعلام کردند که مساله مبارزه با تروریسم و بازسازی ارتش لیبی در محور مذاکرات عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر قرار خواهد گرفت.

این سفر الثنی نخستین سفر کاری و رسمی وی به مصر از زمان تصدی پست نخست وزیری در ماه مارس گذشته به شمار می‌آید.

منابع لیبیایی و مصری همچنین خاطرنشان کردند که در مذاکرات الثنی و مسئولان ارشد مصری مساله گسترش تلاش‌های مشترک و هماهنگ بودن تلاش‌های امنیتی و نظامی برای کنترل مرزها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منابع تصریح کردند که الثنی همچنین تلاش خواهد کرد تا از مصر بخواهد که در بازسازی نیروهای وابسته به دولت وی و آموزش آن‌ها مشارکت کند.

پیشتر منابع در شهر طبرق در شرق لیبی اظهار کرده بودند: کشتی که حامل خودروهای زرهی و مقادیر زیادی سلاح و مهمات بود از یکی از اسکله‌های مصر به راه افتاده و در اسکله طبرق لنگر انداخت.

منابع تصریح کردند که تسلیحات این کشتی به اردوگاه‌های وابسته به نیروهای حفتر در این منطقه شرقی از لیبی انتقال یافت.

پیشتر نخست وزیر لیبی در سخنانی اعلام کرده بود: تمام گروه‌هایی که با شبه نظامیان تروریستی در کشور می‌جنگند تحت نظارت وزارت دفاع و ریاست ستاد مشترک ارتش این کار را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد که به دلیل خلأ در بنغازی، خلیفه حفتر، سرلشکر بازنشسته ارتش لیبی عملیات کرامت را علیه شبه نظامیان تندرو به راه انداخته است.

عبدالله الثنی توسط پارلمان لیبی در طبرق انتخاب شده است.

کشته شدن فرمانده برجسته خلیفه حفتر

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره در بنغازی به نقل از منابع لیبیایی اعلام کرد که درگیری‌ها میان مجلس شورای انقلابیون بنغازی با نیروهای خلیفه حفتر به کشته شدن محمد المدهاک الشلمانی، یکی از مهمترین رهبران نیروهای خلیفه حفتر انجامید.

منابع در مجلس شورای انقلابیون بنغازی اعلام کردند که گردانی از نیروهای مجلس شورای انقلابیون بنغازی دست به حمله مسلحانه به دو خودروی نظامی زد که تعدادی از نیروهای حفتر در مسیر میان دو منطقه الرجمه و بنینا سوار بر آن بودند.

در همین حال منابع لیبیایی تصریح کردند که افراد مسلح ناشناس دو سرباز ارتش لیبی را ترور کردند که این اقدام در راستای موج ترورهایی صورت گرفت که غیرنظامیان و نظامیان و نیروهای امنیتی در بنغازی و درنه را هدف قرار می‌دهد و براساس آنچه که دیده بان حقوق بشر گفته است به کشته شدن 250 تن انجامیده است.

با ادامه درگیری‌های شدید میان نیروهای خلیفه حفتر و نیروهای مجلس شورای انقلابیون لیبی آمار کشته شدگان و افراد مجروح در چند روز اخیر به 16 کشته و حدود 15 زخمی از نیروهای دو طرف رسید.

مجلس شورای انقلابیون بنغازی تاکید کرده است که نیروهای آن همچنان بخش‌های گسترده‌ای از منطقه بنینا را تحت کنترل خود دارند و خود را برای کنترل بر پایگاه هوایی بنینا که نیروهای حفتر در آن مستقر هستند، آماده می‌کنند.

انتهای پیام

کد N533192

وبگردی