آفتاب
رییس کل گمرک:

با تحقق امضای الکترونیک، ترخیص کالا بدون مراجعه حضوری انجام می‌گیرد/10 درصد کار باقی مانده است

با تحقق امضای الکترونیک، ترخیص کالا بدون مراجعه حضوری انجام می‌گیرد/10 درصد کار باقی مانده است

با تحقق مضای الکترونیک گمرک وارد‌کننده، صادر‌کننده یا ترانزیت‌کننده در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در هفت روز هفته می تواند فعالیت خود را بدون مراجعه حضوری به گمرک از دفتر خود کارش را انجام دهد و از انجام کار خود با کمترین هزینه و با صحت اطمینان خاطر داشته باشیم.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: با تحقق مضای الکترونیک گمرک وارد‌کننده، صادر‌کننده یا ترانزیت‌کننده در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در هفت روز هفته می تواند فعالیت خود را بدون مراجعه حضوری به گمرک از دفتر خود کارش را انجام دهد و از انجام کار خود با کمترین هزینه و با صحت اطمینان خاطر داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه جامع الکترونیکی گمرک در جمع خبرنگاران با بیان این‌که برای تحقق واردات، صادرات و ترانزیت نیاز به همکاری 23 سازمان است، گفت: قبل از ورود کشتی به کشور باید اطلاعاتش به ما برسد و در بنادر که تخلیه می‌شود بتوانیم به صورت الکترونیکی از قبض انبار مطلع شویم از طرف دیگر استاندارد‌ها و مجوز‌ها به صورت کاغذی گرفته نشود، یعنی بستر الکترونیک از جعل جلوگیری کرده و به انجام کار‌ها سرعت می‌بخشد.

کرباسیان با اشاره به این‌که سامانه جامع الکترونیکی گمرک قرار است یک گمرک الکترونیک ایجاد کند، تصریح کرد: با تحقق این طرح یک وارد‌کننده، صادر‌کننده یا ترانزیت‌کننده در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در هفت روز هفته می تواند فعالیت خود را بدون مراجعه حضوری به گمرک از دفتر خود کارش را انجام دهد و از انجام کار خود با کمترین هزینه و با صحت اطمینان خاطر داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر هر کس فقط باید یک بار به گمرک مراجعه حضوری داشته باشد، گفت: این مراجعه برای تطبیق اسناد کاغذی با مدارک الکترونیک است که اگر برای این هم سیستمی تهیه کنیم که امضای الکترونیک محقق شود و افراد را روی سیستم بیاوریم این مراجعه حضوری نیز حذف خواهد شد.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: در مواردی وارد‌کننده از بانک مرکزی ارز می‌گیرد که آن ارز باید تسویه شود قبلا با بانک مرکزی لینک بوده‌ایم، اما جوابگو نبوده است. در صادرات نیز زمانی که ارزیابی در معرض صورت می‌گیرد پس از مشخص شدن این‌که از کدام مرز می‌تواند خارج شود پروانه به صورت الکترونیکی صادر می‌شود تا بتوان در مسیر نیز نظارت‌های لازم توسط نیروی انتظامی را بر آن‌ها داشت.

رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که سامانه الکترونیکی امنیت خاطر برای صاحبان کالا و کارآفرینان ایجاد می‌کند، تصریح کرد: این سامانه باعث می‌شود که این افراد به مسیر صادرات و واردات و امنیت آن اعتماد بیشتری داشته باشد. از سوی دیگر سرعت کار‌ها افزایش و معطلی کاهش می‌یابد و موجب افزایش درآمد دولت و جلوگیری از مکاتبات مشکل‌ساز نیز خواهد شد.

وی با بیان این‌که نمی‌توان گفت کار الکتروینکی شدن گمرک به پایان رسیده اظهار کرد: کار تازه شروع شده یعنی ما ۹۰ درصد کار را پیش بردیم و ۱۰ درصد باقی‌مانده زیربنا و استقامت کار را افزایش می‌‌دهد که این ۱۰ درصد هم در گمرکات و هم در مقررات موجود است

کد N533170

وبگردی