آفتاب
محتشمی:

رسانه ملی قرائت آسانی از اسلام به نمایش بگذارد

رسانه ملی قرائت آسانی از اسلام به نمایش بگذارد

دبیرکل حزب آزادی با اشاره به نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در رفتار افراد جامعه گفت: رسانه ملی مراقبت کند تا آن قرائت سهل و آسانی از اسلام را برای مردم به نمایش بگذارد که آنها هرچه بیشتر به سمت اسلام ترغیب شوند.

دبیرکل حزب آزادی با اشاره به نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در رفتار افراد جامعه گفت: رسانه ملی مراقبت کند تا آن قرائت سهل و آسانی از اسلام را برای مردم به نمایش بگذارد که آنها هرچه بیشتر به سمت اسلام ترغیب شوند.

مجید محتشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به جریانات افراطی دینی در طول تاریخ اسلام، خاطرنشان کرد: پس از رحلت پیامبر (ص) اسلام شاهد فعالیت‌های جریان‌هایی افراطی، دینی در میان مسلمانان بودیم که آسیب‌های فراوانی به اندیشه ناب اسلام وارد کردند.

وی با اشاره به جریان خوارج در ابتدای تاریخ اسلام، اظهار کرد: پس از جریان خوارج در میان مسلمانان به ویژه اهل سنت، جریانی افراطی با منشأ تفکر ابن تمیمه شکل گرفت که در دو سده اخیر شاهد اوج گیری چنین حرکات افراطی در قالب عناوین گروه‌های طالبان، القاعده و داعش هستیم.

محتشمی با اشاره به حضور جریانات افراطی‌گر در مذهب شیعی، گفت: در اندیشه مذهب شیعی نیز شاهد حضور جریانات افراطی‌گر تحت عنوان غلات (اهل غلو) هستیم که این جریانات به نوعی درصددند تا مقام انسانی اهل بیت (ع) را به مقام الوهیت ترفیع دهند.

دبیرکل حزب آزادی در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان اشاره و اظهار کرد: در داخل کشور ما نیز پس از پیروزی انقلاب و حتی هم‌اکنون جریاناتی وجود داشته و دارد که در حد خشونت لفظی اقدام به تندروی در حوزه اندیشه‌های دینی می‌کنند.

وی با بیان این‌که برخی از این جریانات در مقاطعی همچون قتل‌های جزیره‌ای تبدیل به خشونت فیزیکی نیز شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران به موقع توانست چشم چنین فتنه‌هایی را از حدقه خارج کند.

محتشمی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر برخی از رگه‌های رادیکالی تند و افراطی در بیانات برخی افراد مشاهده می‌شود که با توجه به این‌که این افراد دارای جایگاه علمی و دینی در حوزه دین و اندیشه هستند، بیانات آنها تأثیرات عمیقی در ایجاد جریانات افراطی در کشور داشته باشد.

سخنگوی جبهه اصلاح طلبان افزود: اظهارات افراط‌گونه می‌تواند مقدمه‌ شروع خشونت لفظی و آغازگر حرکات افراط‌گرایانه در حوزه اندیشه‌های اسلامی باشد.

وی با اشاره به تأثیر چنین حرکات و رفتارهایی در جامعه از سوی مقامات دینی و مذهبی در جامعه، گفت: چنین رفتارهایی می‌تواند تأثیرات بسیار عمیقی در رده‌هایی از جامعه داشته باشد و به نوعی آنها را به دشنام دادن و استفاده از خشونت‌های لفظی ترغیب نماید.

این فعال سیاسی در ادامه به نقش و تأثیرگذاری رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه‌ ملی، در رفتارهای اجتماعی مردم اشاره و تأکید کرد: علاوه بر حوزه‌های دینی و دانشگاهی، رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی از دیگر مراکزی هستند که می‌توانند تأثیرگذاری بسیاری در رفتارهای افراد جامعه داشته باشند. رسانه ملی در همین راستا باید مراقبت کند که آن قرائت سهل و آسانی از اسلام را برای مردم به نمایش بگذارد که آنها به نوعی به سمت اسلام ترغیب شوند و به سمت قرائت‌های سخت‌گیرانه، خشونت آمیز و خارج از قاعده تمایل پیدا نکنند.

محتشمی اظهار کرد: باید همه مقامات دینی، دانشگاهی و همچنین رسانه ملی مراقبت و تلاش کنند تا به نزاع‌های دینی و مذهبی دامن نزنند.

دبیرکل حزب آزادی در پایان با بیان این‌که نزاع با خشونت لفظی آغاز می‌شود و با خشونت فیزیکی خاتمه می‌یابد، گفت: همان‌طور که پیامبر اسلام (ص) نیز فرموده‌اند داشتن اختلاف و سلیقه‌های گوناگون در جامعه موجبات رحمت آن جامعه را فراهم می‌آورد و هیچ گاه نباید این اختلافات به نزاع تبدیل شود چرا که نزاع با خشونت‌های لفظی آغاز و در نهایت به خشونت فیزیکی تبدیل می‌شود.

انتهای پیام

کد N532962

وبگردی