آفتاب
محسن رضایی:

دولت یازدهم استقبال خوبی از سیاست‌های کلان داشته است

دولت یازدهم استقبال خوبی از سیاست‌های کلان داشته است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: دولت یازدهم استقبال خوبی از سیاست‌های کلان داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ محسن رضایی در همایش تبیین سیاست‌های کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای ‌آن با تأکید بر این‌که سال 93 در روند سیاست‌گذاری کشور سال بسیار مهمی است، اظهار کرد: امروز و پس از 10 سال، نظارت بر روند سیاست‌گذاری‌ها جنبه عملی به خود گرفته است.

وی با بیان این‌که خوشبختانه در دولت یازدهم استقبال خوبی از سیاست‌های کلان کشور شده است، گفت: استقبال خوب دولت از سیاست‌های کلی ابتدا به دلیل این است که رئیس دولت خود از اعضای موثر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده‌اند و آشنایی و اعتقاد بسیاری به سیاست‌های کلان دارند. دلیل دوم استقبال دولت از این سیاست‌ها نیز این است که به طور طبیعی زمانی که مدتی از طرح یک مسأله جدیدی می‌گذرد، گارد و واکنش ابتدایی که در مقابل این مباحث به وجود می‌آید، به یک منطق تبدیل می‌شود.

رضایی با اشاره به همکاری‌های دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین سیاست‌های کلی نظام، خاطرنشان کرد: همکاری‌های دولت در این زمینه سه بخش را شامل می‌شود، بخش ابتدایی برگزاری جلسات توجیهی برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان‌ها با محوریت استانداران است. بخش بعدی اقدامات معاون اول رئیس جمهور در ابلاغ تمام بندهای مربوط به اقتصاد مقاومتی به وزارتخانه‌ها و طرح پیشنهادات و برنامه‌های وزارتخانه و اطلاع آنها به دولت و بخش سوم همکاری با مجمع برای نظارت بر سیاست‌های کلی است.

وی با بیان این‌که باید از این اقدامات دولت تشکر و قدردانی کنیم، اظهار کرد: امیدواریم در آینده نه چندان دور مسأله سیاست‌های کلان به راهنمایی حاکم و فراگیر برای هدایت توان کشور به سوی اهداف و آرمان‌های انقلاب و نظام تبدیل شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که سیاست‌های کلی میان قانون اساسی و قانون‌های مجلس قرار دارد، گفت: سیاست‌های کلی برای یکپارچه سازی حرکات کلان کشور تهیه و ابلاغ می‌شود و در روند تهیه آن نیز کارشناسان، دانشگاهیان، اعضای مجلس و در نهایت نخبگان باتجربه مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش می‌کنند و در نهایت این سیاست‌ها تقدیم مقام معظم رهبری می‌شود. اخیرا" نیز ما شاهدیم که مقام معظم رهبری خود ایده‌ها و مجموعه پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند و سپس کارشناسان و اعضای مجمع در مورد این ایده‌ها بحث و بررسی لازم را انجام می‌دهند.

رضایی با تأکید بر این‌که امروز انسجام بیشتری در سطح کلان کشوری در مورد این‌که به کجا می‌خواهیم برویم وجود دارد، اظهار کرد: امروز آسمان روشنی بالای سرزمین کشور جمهوری اسلامی ایران کشیده شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این‌که امروز می‌خواهیم وارد مرحله نظارت شویم، گفت‌: ما به دنبال این هستیم که وارد مرحله نظارت شویم تا ببینیم که چقدر توانسته‌ایم از بارش‌های این آسمان روشن بهره ببریم. در همین راستا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیشنهاد دادند تا برای نظارت در این باره به جای ایجاد تشکیلاتی عریض و طویل از خود قوای سه‌گانه برای تسهیل در امر نظارت بهره ببریم.

رضایی با اشاره به موانع و مشکلات موجود در مسیر نظارت بر سیاست‌های کلی نظام، اظهار کرد: امروز یکی از مشکلاتی که در این مسیر احساس می‌شود این است که نظام اداری ما هیچ آشنایی با مفهوم سیاست‌های کلان ندارد. در این نظام افراد قانون و مقررات را می‌دانند اما درک درستی از سیاست‌های کلان نظام ندارند و هنوز ادبیات، فرهنگ و منطق سیاست‌های کلان در نظام اداری کشور شکل نگرفته است.

وی با تأکید بر اهمیت آموزش سیاست‌های کلان و پیگیری این سیاست‌ها از طریق مسئولان، افزود: یکی دیگر از مشکلات موجمود در مسیر راه نظارت این است که اکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستگاه نظارتی محدود می‌شود در هیچ استانی شعبه‌ای ندارد و در هیچ کدام از وزارتخانه‌ها نیز از هیچ‌گونه ارتباط تشکیلاتی برخوردار نیست.

وی در پایان با بیان این‌که مقام معظم رهبری به طور جد از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته‌اند که بحث نظارت را جدی بگیرند، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه تأکیدات مقام معظم رهبری و با همکاری با قوای سه‌گانه تکلیف نظارتی که بر دوش ما نهاده شده است را به انجام برسانیم

انتهای پیام

کد N532030

وبگردی