آفتاب

دولت کاتالونیا درباره رفراندوم تصمیم می‌گیرد

دولت کاتالونیا درباره رفراندوم تصمیم می‌گیرد

دولت منطقه خودمختار کاتالونیا در شمال شرق اسپانیا در 15 اکتبر (23 مهر) تصمیم می‌گیرد که آیا رفراندوم جنجالی استقلال از اسپانیا برگزار شود و یا خیر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، منطقه کاتولونیا با 5 / 7 میلیون نفر جمعیت، حدود یک پنجم درآمد اقتصادی اسپانیا را تامین می‌کند و از مدت‌ها پیش به دنبال استقلال بوده و پس از برگزاری رفراندوم استقلال اسکاتلند از بریتانیا که ناکام ماند، بیش از پیش به جدایی ترغیب شده است.

اما دولت اسپانیا می‌گوید که این رفراندوم که قرار است نهم نوامبر (18 آبان) برگزار شود، غیرقانونی است و دادگاه قانون اساسی این کشور برگزاری رفراندوم را با غیرقانونی خواندن آن، به حالت تعلیق درآورد و همین امر می‌تواند برگزاری رفراندومی قانونی را برای ماه‌ها و یا سال‌ها به تاخیر بیندازد.

سخنگوی دولت منطقه‌ای کاتولونیا در مصاحبه‌ای گفت: ما درباره برگزاری رفراندوم نشستی را برگزار خواهیم کرد و در 15 اکتبر تصمیم گیری می‌کنیم. این مساله‌ای نیست که بتوان روز هفتم و یا هشتم نوامبر درباره آن بحث کرد.

آرتور ماس، رهبر کاتالونیا تحت فشار مضاعف حامیان استقلال برای مقابله با مادرید و و دادگاه قانون اساسی قرار گرفته و این دسته از رادیکال‌ها تاکید دارند که رفراندوم باید انجام شود. با این حال دولت آرتور ماس پس از حکم دادگاه قانون اساسی، موقتا کمپین رفراندوم را به حالت تعلیق درآورد اما سپس لحن خود را تغییر داد و گفت که رفراندوم باید انجام شود.

انتهای پیام

کد N531668

وبگردی