آفتاب

مامور مخفی فرانسوی از جبهه النصره در سوریه سر درآورد!

مامور مخفی فرانسوی از جبهه النصره در سوریه سر درآورد!

منابع اروپایی آگاه اعلام کردند که یکی از اهداف جنگنده‌های آمریکایی در سوریه کشتن مامور مخفی فرانسه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مکلاچی آمریکا، منابع اروپایی آگاه اعلام کردند که یکی از اهداف حملات هوایی آمریکا در سوریه کشتن یک افسر اطلاعاتی بلندپایه فرانسوی است که اصالتاً عرب بوده و از سازمان اطلاعات فرانسه جدا شده و به گروه القاعده پیوسته است.

چهار افسر اطلاعاتی اروپایی نیز می‌گویند که کشتن این افسر جدا شده «عملیاتی بسیار محرمانه» بوده است.

به گزارش منابع اروپایی، این افسر که یکی از افسران عالی‌رتبه و هویتش کاملاً مبهم مانده بود از طریق چندین منبع هویتش فاش شد.

وی جزو هشت هدفی بود که جنگنده‌های آمریکایی آنها را مورد حمله قرار داد، اما به نظر می‌رسد که وی از این حملات جان سالم به در برده است.

منابع اروپایی همچنین اعلام کردند که این افسر جدا شده یا در سازمان اطلاعات نظامی فرانسه یا در اداره سازمان اطلاعات عمومی یا هر دو فعالیت می‌کرد و کارشناس مواد منفجره بود.

وی همچنین در افغانستان و سوریه جنگید و باندی متشکل از پنج تن تشکیل داده بود که مقر آنها در مسجدی در ادلب سوریه بود.

در این راستا دویچه وله آلمان نوشته است: یک مامور مخفی فرانسوی پس از استعفا از محل کارش عضو گروه تروریستی شبکه القاعده در سوریه شده است.

به گفته برخی از ماموران سرویس‌های مخفی اروپایی، اولین حملات هوایی آمریکا به سوریه به منظور از بین بردن این فرد صورت گرفته است.

با اولین حملات نیروهای آمریکایی به سوریه در ۲۳ سپتامبر، ارتش آمریکا ظاهرا سعی کرده یک مامور سابق دستگاه اطلاعاتی فرانسه را سر به نیست کند. تعدادی از ماموران مخفی اروپایی این خبر را در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاری آمریکایی تایید کرده‌اند.

این مامور مخفی "بالاترین درجه خیانت" را مرتکب شده و با شبکه تروریستی القاعده ارتباط گرفته است. دو منبع اطلاعاتی مستقل از هم ضمن اعلام این خبر، نام این مامور مخفی سابق را به دلیل امنیت خانواده او و نیز ترس از متهم شدن به افشای اسرار فاش نکرده‌اند.

این مامور مخفی در ارتش فرانسه یا بخش اطلاعات خارجی کار می‌کرده و سپس به گروه "جبهه النصره" که شاخه سوریه شبکه القاعده است، نزدیک شده. هنوز مشخص نیست که این فرد عامل نفوذی به داخل سازمان امنیت فرانسه بوده یا بعدا تمایلات رادیکالی پیدا کرده و تصمیم گرفته به القاعده بپیوندد.

فرد مذکور کارشناس مواد منفجره است و در این مدت برای القاعده در افغانستان جنگیده است.

یک مامور امنیتی اروپایی به روزنامه‌نگار آمریکایی که این خبر را منتشر کرده گفته است که مامور مخفی سابق ظاهرا از حملات متعدد ارتش آمریکا به مواضع نیروهای "جبهه النصره" در سوریه جان سالم به در برده است.

یک منبع دیگر نیز گفته از دید دیپلمات‌های غربی، این جریان "مایه شرمندگی و یک کابوس افسانه‌ای" برای دولت فرانسه است. به همین دلیل آمریکا سعی کرده فرد مزبور را در عملیاتی با موشک‌های کروز سر به نیست کند، به جای آن که او را دستگیر کند.

یک مامور مخفی سرویس اطلاعاتی هم گفته است: برخی مشکلات بهتر است برای همیشه زیر آوار فراموشی دفن شوند.

انتهای پیام

کد N531665

وبگردی