آفتاب
واشنگتن پست:

حتی در صورت شکست داعش آمریکا بازنده است/ باید منتظر جنگ های بعدی بود

حتی در صورت شکست داعش آمریکا بازنده است/ باید منتظر جنگ های بعدی بود

تحلیلگر روزنامه آمریکایی واشنگتن پست معتقد است حتی در صورت شکست گروه داعش توسط آمریکا باز نهایتا آمریکا است که بازنده جنگ بزرگتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، اندریو باسویچ تحلیلگر و محقق دانشگاه کلمبیا که سرگرم نگارش تاریخ جنگ های آمریکا در خاورمیانه بزرگ است در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست تاکیدمی کند که در نهایت بازنده جنگ آمریکا علیه داعش که در سوریه کلید خورده است آمریکا خواهد بود.

نویسنده با اشاره به جنگ ها و حملات آمریکا به کشورهای اسلامی از سال 1980 می نویسد که سوریه چهاردهمین کشور اسلامی است که آمریکا برای هدف قرار دادن گروه داعش به آن حمله می کند و یا آن را بمباران می کند.

نویسنده با اشاره به پیش بینی وزارت دفاع آمریکا پنتاگون مبنی بر این که جنگ علیه داعش ممکن است سال ها به طول انجامد می نویسد،  این مساله کاملا روشن است که حتی اگر آمریکا در این جنگ به پیروزی برسد باز هم شکست خورده است زیرا شکست دادن داعش منجر به این مساله خواهد شد که آمریکا به طور عمیق تری درگیر جنگی شود که هزینه بر و غیرسازنده است.


در ادامه باسوویچ می نویسد: زمانی نفت و نه آزادی و دموکراسی و حقوق بشر منافع اساسی آمریکا و هدف آن را توجیه و تعریف می کرد و قدرت نظامی آمریکا همواره ابزاری بوده است که آمریکا با استفاده از آن امیدوار به دستیابی به اهداف خود بوده است.

نویسنده در ادامه می نویسد: اما در عمل چه آمریکا نیروهای زمینی خود را در خاورمیانه وارد کند و یا به موشک های خود از هوا وابسته باشد، کاملا روشن است که سعی واشنگتن برای برقراری ثبات در منطقه تاثیری معکوس داشته است زیرا بخشی از این مشکلات ناشی از تفکر سیاستمداران آمریکایی است که توجهی به تبعات سیاست های خود در دراز مدت ندارند و تنها به فکر مقابله به هرج و مرج و تنش در کوتاه مدت هستند.

وی با انتقاد از سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه، سیاست آمریکا را بطور کلی از بین بردن یک کشور با هدف دستیابی به یک چیز بهتر خوانده و می نویسد: تغییر نظام مقدمه ای برای بازسازی و احیای یک ملت است امری که متاسفانه آمریکا ثابت کرده است که مهارت زیادی در انجام دادن کار اول نسبت به دومی دارد.

وی با اشاره به این سیاست کلی آمریکا، عراق و لیبی را را یکی از قربانیان این سیاست آمریکا خوانده و می نویسد: با تغییر رژیم در کشورهای مورد نظر آمریکا، این کشورها به دست گروه های افراطی مخالف غرب افتادند. اگر عراق نیروی امنیتی موثری داشت شبه نظامیان داعش هیچ شانسی نداشتند. ولی ارتش عراقی که ما آن را ایجاد کردیم با داعش مقابله نکرد چرا که دولت عراقی که ما ایجاد کردیم به خوبی شرایط را اداره نکرد.

این محقق آمریکایی معتقد است حتی اگر آمریکا و متحدانش در جنگ علیه داعش به پیروزی برسند دلیل کمی وجود دارد که انتظار داشته باشیم نتایج آن برای مردم سوریه خوب و مطلوب باشد یا اینکه چشم انداز همکاری و هماهنگی منطقه ای ارتقا یابد.

وی معتقد است سرکوب داعش در سوریه موجب پیدایش شاخه دیگری از این گروه خواهد شد و پیروزی در جنگ با داعش به تنهایی کافی نیست و زمانی که جنگ در چهاردهمین جبهه به پایان می رسد بی شک باید منتظر جبهه پانزدهم باشیم که شاید اردن یا لیبی، سومالی یا یمن باشد.

کد N531073

وبگردی