آفتاب
در راستای توسعه نیروی انسانی انجام می‌شود

حمایت‌های ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حوزه آموزش

حمایت‌های ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در حوزه آموزش

حمایت‌های ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه آموزش در راستای توسعه نیروی انسانی انجام می‌شود.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، در حال حاضر در دنیا حوزه علوم شناختی به عنوان دانشی نو و یک علم مادر مورد توجه بسیار قرار گرفته است، البته بی تردید این دانش تأثیرات شگفت آوری بر بسیاری از حوزه‌های انسانی بر جای خواهد گذاشت، بنابراین نیاز است در کشور ما نیز سرمایه گذاری بیشتری در توسعه این دانش نو انجام شود.

سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته در زمینه این دانش نو بسیارچشمگیر است و رقابت شدیدی در دستیابی به اسرار مغز و استفاده کاربردی از آن در میان کشورها وجود دارد. در کشور ما در حالی‌که در زمینه نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری مناسبی انجام گرفته و پیشرفتهای قابل توجهی به دست آمده است، ولی در زمینه عضو چهارم دانش‌های همگرا، یعنی علوم شناختی هنوز اقدام متناسبی انجام نگرفته است.

در این راستا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تصویب سند خود در تابستان 1391 با هدف تشکیل بستری قانونی و تشکیلاتی برای توسعه این دانش نو در کشور آغاز به کار کرد.

بر اساس این گزارش، در این ستاد چهار گروه مختلف اما وابسته به هم شامل گروه پژوهش، فناوری و زیر ساخت، گروه آموزش، ترویج و منابع انسانی، گروه برنامه ریزی، نظارت و ارزشیابی و گروه تجاری سازی، در بخش‌های مختلف خدماتی را به دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی ارائه می‌دهند.

در این گزارش به بسته‌های حمایتی ستاد در گروه آموزش، ترویج و منابع انسانی معاونت علمی اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در راستای اولویت‌های آموزشی مصوب ستاد از فارغ التحصیلان دکتری علوم و فناوری‌های شناختی که اقدام به بازگشت به کشور و همکاری با موسسات داخلی دارند، حمایت می‌کند. با این حمایت ، فارغ التحصیلان دکتری خارج از کشور پس از بررسی میزان ارتباط با علوم شناختی از یکسال حمایت ستاد به عنوان استادیار پایه یک برخودار شوند . این حمایت فرصتی را به فارغ التحصیل می‌دهد تا در طی زمان یک ساله جایگاه شغلی مناسبی را برای خود کسب کند.

از دیگر حمایت‌های بخش آموزش ستاد می‌توان به حمایت از تالیف کتب، ترجمه و تدوین کتاب‌های مرتبط با حوزه علوم شناختی، حمایت از کنگره‌ها و کارگاه‌های مرتبط با این حوزه، برگزاری جلسات هم اندیشی و سمینارهای ترویجی، فرصت مطالعاتی برای استادان جوان دانشگاه‌ها و حمایت از ارائه مقاله در کنگره‌های بین‌المللی و... بر اساس آیین نامه‌های مصوب اشاره کرد.

حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی معاونت علمی از انتشار کتب به دو صورت اولیه و ثانویه بوده که در حمایت اولیه، عناوین معینی با سفارش ستاد در سه قالب کتاب های ترویجی بروشوری (برای توزیع رایگان)، کتاب های ترویجی آموزشی (انتشار در فضای مجازی و یا بازارکتاب) و کتابهای مرجع آموزشی (انتشار در فضای مجازی و یا بازار کتاب) تعریف شده و میزان حمایت طبق قرارداد ستاد با انجمن‌های علمی و یا ناشران همگام با پیشرفت کتاب پرداخت می‌شود.

همچنین، علاوه بر حمایت‌های اولیه، ستاد به منظور تشویق فعالیت‌های ترویجی مرتبط با علوم شناختی، حمایت ثانویه‌ای را نیز از نویسندگان کتاب‌های این حوزه از دانش، اعطا می‌کند. در این قالب، کتاب‌های درسی و یا ترویجی ترجمه شده، گردآوری شده، تألیفی و تصنیفی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی پس از چاپ توسط ستاد داوری و با توجه به ضوابط مورد حمایت قرار می‌گیرند.

بر این اساس، حمایت ستاد از برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های مرتبط با علوم شناختی با هدف گسترش فرصتهای آموزشی و ترویجی در سطح کشور و حمایت از برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی در راستای اولویتهای آموزشی مصوب ستاد و بر اساس آیین نامه مصوب مربوطه است.

همچنین ستاد به منظور ترویج علوم شناختی در بین اقشار جامعه نیز برنامه های متفاوتی رادر نظر دارد. از آن جمله می‌توان به ضبط برنامه‌های تلویزیونی، انتشار مقالات ترویجی در مجلات و روزنامه‌ها، ترویج علوم شناختی در مدارس، برگزاری سمینارهای معرفی علوم شناختی، برگزاری کمپین‌های اجتماعی، تشکیل کمیته تخصصی ترویج علوم شناختی، برگزاری مسابقات و المپیادها و... اشاره کرد.

بر اساس صحبت‎های دکتر حامد اختیاری، مدیر گروه بخش آموزش، ترویج و توسعه نیروی انسانی، کمبود نیروی انسانی خبره در این حوزه چالشی جدی است که پیش روی ما قرار دارد، بنابراین درصدد هستیم تا با فعالیت‌هایی که در حال حاضر در ستاد انجام می‌دهیم، شرایط تربیت افراد متخصص این عرصه را مهیا ‌کنیم همچنین افرادی که در حوزه علوم همسایه هستند به این حوزه مهاجرت کنند، که بسیاری از فعالیت‌های ستاد که در بالا اشاره شد در همین راستا است.

انتهای پیام

کد N530776

وبگردی