آفتاب
رهامی در گفت‌وگو با ایسنا:

از تبلیغ حجاب افراطی خودداری شود/اسلام رحمانی به جهان شناسانده شود

از تبلیغ حجاب افراطی خودداری شود/اسلام رحمانی به جهان شناسانده شود

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان این‌که اعمال خشونت توسط گروه‌های وابسته به طالبان و القاعده در جهان اسلامی واقعیتی غیر قابل انکار است، اظهار کرد: باید علما و روشنفکران مسلمان به دنبال ارائه چهره رحمانی از اسلام باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که خشونت طلبی گروه‌های تروریستی چهره اسلام را تخریب کرده است، خاطرنشان کرد: اکنون شاهدیم در رسانه‌های غربی این خشونت‌ها به نام اسلام نمایش داده می‌شود.

وی افزود: در این مقطع غرب چهره ملکوتی و رحماینی اسلام را در نظر نگرفته و خشونت‌های انجام گرفته را به نام اسلام نمایش می‌دهد. واقعیت این است که امروز در خاور میانه به نام اسلام سر بریده می‌شود. در قبال این خشونت‌ها یک کشور نمی‌تواند دست به اقدام بزند.

این فعال سیاسی همچنین با بیان این‌که همه مسئولان کشورهای اسلامی باید متحد باشند تا این خشونت طلبان در جهان اسلام طرد شوند، خاطرنشان کرد: علمای کشورهای اسلامی و روشنفکران شیعه و سنی باید تلاش کنند تا اسلام رحمانی و اسلامی که معرف صلح است را به مسلمانان و غیرمسلمانان معرفی کنند.

رهامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که نهادهای مروج اسلام رحمانی در کشورهای اسلامی و همچنین ایران جایگاه مناسبی ندارند، اظهار کرد: اروپا مسیر وحدت خود را طی کرده و به صورت اتحادیه درآمد، اما کشورهای اسلامی درگیر مسائل داخلی خود هستند و نتوانستند در میان خود وحدت ایجاد کنند. در جهان اسلام اکنون دیوارها هر روز بلندتر و بلندتر می‌شود.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود: سال‌هاست که سیاست‌ ایران هراسی و اسلام هراسی توسط دشمنان ترویج می‌شود که اجرای این سیاست‌ها ریشه در برخی اقدامات خودمان دارد.به طور مثال در ابتدای انقلاب شعار صدور انقلاب مطرح شد و کشورهای دیگر به این نتیجه رسیدند که ایران به دنبال اعزام گروه‌های پارتیزانی است در حالی که معنای صدور انقلاب، صدور پیام انقلاب بود اما عده‌ای به دنبال اعزام سلاح یا نیرو به کشورهای دیگر بودند.

وی در همین رابطه افزود: اظهارات و اقدامات دولت نهم و دهم نیز این سیاست‌ها را تشدید کرد. به طور مثال بحث نابود کردن اسرائیل موجب ایران هراسی شد همچنین اظهارات برخی فرماندهان نظامی که نسنجیده و بدون هماهنگی بود، موجب ایجاد نگرانی در میان این کشورها شد. همچنین مطرح شدن ایجاد مثلث جهان شیعه نیز موجب نگرانی کشورهای عربی و ایجاد شیعه هراسی شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با اشاره به نمایش بانوان باحجابی غیرمتعارف و افراطی در صداوسیما، اظهار کرد: شاید نشان دادن چنین پوشش‌هایی که شبیه پوشش زنان وابسته به گروه‌های تروریستی است، موجب ایجاد ایران هراسی یا اسلام هراسی باشد شاید هم نمایش چنین پوشش‌هایی موجب ایجاد اسلام هراسی نشود اما تهیه‌کنندگان چنین برنامه‌هایی باید به آثار این برنامه‌ها توجه داشته باشند زیرا نشان دادن این نوع حجاب تأثیر منفی در مسأله حجاب دارد.

رهامی همچنین خاطرنشان کرد: مردم به دنبال میانه‌روی بوده و زندگی و پوشش میانه‌ای را انتخاب کرده‌اند. نشان دادن چنین پوشش‌هایی و الگو کردن آنها مناسب نیست، زیرا بانوان ما در جامعه فعال بوده و به دنبال این هستند که با حفظ حرمت و حیثیت خود آزادی عمل هم داشته باشند. ما باید معیارهای اسلامی را درباره حجاب ترویج کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این‌که باید تلاش کنیم در حوزه حجاب از افراط دوری کنیم، گفت: در کشورهایی مثل ترکیه، مالزی یا اندونزی بانوان حجاب و پوشش دینی داشته اما لباس مشکی نمی‌پوشند، زیرا در اسلام رنگ مشکی برای پوشش کراهت دارد. بانوان این کشورها آزادانه در جوامع خود حضور دارند اما حجاب خود را نیز رعایت می‌کنند.

وی در پایان با بیان این که هر افراطی در مقابل خود تفریط به دنبال دارد، افزود: اگر ما پوشش افراطی را تبلیغ کنیم در مقابل جامعه درباره حجاب عقب‌نشینی خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N530392

وبگردی