آفتاب

نوشیدنی‌های ورزشی عامل بی‌خوابی و عصبانیت ورزشکاران

نوشیدنی‌های ورزشی عامل بی‌خوابی و عصبانیت ورزشکاران

نوشیدنی‌های ورزشی در کنار افزایش کارایی عوارض جانبی از جمله بی‌خوابی و افزایش عصبانیت را به همراه دارند.

به گزارش ایسنا، اخیرا مطالعاتی در دانشگاه UCJC به بررسی اثرات منفی و مثبت نوشیدنی‌های انرژی‌زا پرداخته است. درست است که این نوشیدنی‌ها 3 تا 7 درصد کارایی ورزشی را افزایش می‌دهد اما احتمال بی‌خوابی و عصبانیت را بعد از مسابقه ورزشی افزایش می‌دهند. مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در سال‌های اخیر افزایش یافته است. بیش از 50 درصد ورزشکاران هنگام تمرین یا قبل از مسابقه نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند.

در مطالعات اخیر تعدادی فوتبالیست، کوهنورد، شناگر، بسکتبالیست، والیبالیست و تنیس‌باز مورد بررسی قرار گرفتند و از آن‌ها خواسته شد قبل از مسابقه نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف کنند. میزان سرعت این ورزشکاران و مسافتی که آن‌ها طی کردند اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که مصرف این نوشیدنی‌ها 3 تا 7 درصد کارایی این ورزشکاران را افزایش می‌دهد.

مصرف این نوشیدنی‌ها باعث افزایش قدرت پرش و افزایش قدرت عضلات ورزشکاران می‌شود. با این حال بررسی‌ها نشان داد که مصرف نوشیدنی‌های ورزشی باعث افزایش بی‌خوابی، عصبانیت می‌شود. نوشیدنی‌های ورزشی غالبا حاوی کربوهیدرات، کافئین، تورین و ویتامین B هستند. کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها اختلاف اساسی بین آن‌ها و دیگر نوشیدنی‌ها ایجاد می‌کند زیرا کافئین محرک است و میزان زیاد آن در نوشیدنی‌ها بر کارایی تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام

کد N530106

وبگردی