آفتاب

دیدار رهبر کردهای سوریه با مقام‌های اطلاعاتی آنکارا

دیدار رهبر کردهای سوریه با مقام‌های اطلاعاتی آنکارا

رهبر حزب سیاسی اصلی کردهای سوریه در سفر به ترکیه با مقام‌های اطلاعاتی این کشور به صورت محرمانه دیدار و گفت‌وگو داشته است.

رهبر حزب سیاسی اصلی کردهای سوریه در سفر به ترکیه با مقام‌های اطلاعاتی این کشور به صورت محرمانه دیدار و گفت‌وگو داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سفر "صالح مسلم" رهبر "حزب اتحادیه دموکراتیک" (PYD) به ترکیه در شرایطی انجام شد که کوبانی زیر حملات شدید گروه تروریستی داعش قرار دارد. به گفته رسانه‌های ترکیه صالح مسلم روز شنبه با مقام‌های آژانس اطلاعاتی ترکیه موسوم به سازمان اطلاعات ملی در آنکارا دیدار کرد. این دیدار پس از آن صورت گرفت که احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه هفته پیش با صلاح‌الدین دمیرتاش، سیاستمدار کرد و رهبر "حزب دموکراتیک مردم" ترکیه دیدار کرد و طی این رایزنی دمیرتاش از آنکارا تقاضا کرد تا از کردهایی که برای دفاع از کوبانی می‌جنگند، حمایت کند.

طبق گزارش روزنامه حریت، مقام‌های ترکیه حزب اتحادیه دموکراتیک صالح مسلم را ترغیب کرده‌اند تا به نیروهای ارتش آزاد سوریه که با نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه می‌جنگند، بپیوندد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از مخالفان بشار اسد است و می‌خواهد که عزل نظام وی یکی از اهداف مبارزه در سوریه باشد.

حزب اتحادیه دموکراتیک به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) مرتبط است که طی سه دهه گذشته حملاتی خونین در ترکیه به راه انداخته اما از سال 2013 به آتش‌بس مقید شده است.

منابع آگاه در ترکیه اعلام کردند که در جریان نشست صالح با مقام‌های اطلاعاتی از وی خواسته شد تا موضع روشنی را علیه نظام سوریه اتخاذ کند و نیروهایش را تحت اختیار ارتش آزاد سوریه قرار دهد.

در همین حال مقام‌های اطلاعاتی ترکیه از رهبر این حزب درخواست کردند تا از پ‌ک‌ک فاصله بگیرد.

صالح مسلم در این نشست از مقام‌های آنکارا درخواست کرد تا جلوی کردهایی را که می‌خواهند علیه داعش با کردهای سوریه متحد شوند، نگیرند و به پ‌ک‌ک اجازه دهند تا از طریق ترکیه برای کوبانی کمک ارسال کند.

شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه زیر آتش سنگین شبه‌نظامیان تروریست داعش قرار دارد. شهر کوبانی که در مرز سوریه و ترکیه واقع شده، آخرین سنگر در منطقه‌ای به شمار می‌رود که تاکنون تحت کنترل کردهای سوریه بوده است.

انتهای پیام

کد N530103

وبگردی