آفتاب

جلیلی: ائتلاف اقتصادی بین کشورهای حاشیه خزر تشکیل شود

جلیلی: ائتلاف اقتصادی بین کشورهای حاشیه خزر تشکیل شود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی بر لزوم تشکیل ائتلاف اقتصادی بین سران کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کرد.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر در روسیه، ابراز امیدواری کرد که این کشورها بتوانند در تعامل با یکدیگر ائتلاف اقتصادی جدیدی مبتنی بر ارزهای محلی و فارغ از نفوذ قدرت‌های بزرگ را تشکیل دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: حوزه فرهنگی و اجتماعی مشترک بین ایران و کشورهای شمالی و علاقه تاریخی ایران به این کشورها و همچنین مزیت انرژی فرصت خاصی را برای ما در طول دهه‌های گذشته به وجود آورده است.

وی افزود: در گذشته با توجه به شرایط سیاسی و قطب‌بندی‌ها، ایجاد روابط بین ایران و کشورهای همسایه شمالی با موانعی مواجه بود اما بعد از شکستن این قطب‌بندی‌ها عملا این ظرفیت ایجاد شد که هم ایران در این کشورها حضور یابد و سرمایه‌گذاری کند و هم سرمایه‌گذاری‌هایی از سوی فعالان اقتصادی کشورهای همسایه شمالی در ایران انجام شود.

جلیلی با اشاره به تلاش دولت‌ها برای استفاده از ظرفیت کشورهای حاشیه دریای خزر، ادامه داد: یکی از مسائل عمده و مشترکات ایران و کشورهای حاشیه خزر، بخش انرژی است. در واقع ایران با کشورهای شمالی یک مزیت مشترک در حوزه انرژی دارد که می‌توان به صورت متناوب در ادوار مختلف از آن استفاده کرد. علاوه بر این ظرفیت بازارهای فنی هم از ظرفیت‌هایی است که خوشبختانه مورد توجه جدی قرار گرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در حوزه نظام بین‌الملل برای ما به وجود آمده ما باید حداکثر استفاده را از ظرفیت کشورهای پیرامونی خود داشته باشیم. این رویکرد به ویژه با کشورهایی که به ما نزدیکتر هستند، می‌تواند به سهم‌بری ما از حوزه اقتصاد بین‌الملل کمک کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تلاش برای سهم‌بری ایران از بازار کشورهای حاشیه خزر تقریبا در همه دولت‌ها وجود داشته اما بسته به برنامه‌های هر دولت میزان آن متفاوت بوده است و اگرچه کم و زیاد داشته اما همیشه مورد توجه بوده است.

وی در پایان گفت: رویکردی که در دولت جدید برای برقراری ارتباط با کشورهای همسایه شمالی انتخاب شده رویکرد مناسبی برای بهره‌گیری از ظرفیت همسایگان شمالی ما به شمار می‌رود.

انتهای پیام

کد N529223

وبگردی