آفتاب

انتقال "ناخواسته" اطلاعات آلمانی‌ها به آژانس جاسوسی آمریکا

انتقال "ناخواسته" اطلاعات آلمانی‌ها به آژانس جاسوسی آمریکا

"کمیسیون پارلمانی بررسی جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا" اعلام کرد، این آژانس سال‌ها داده‌های شهروندان آلمانی را از شاهراه مرکزی انتقال داده‌های اینترنتی در فرانکفورت دریافت می‌کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس گزارش کانال‌های تلویزیونی NDR، WDR و روزنامه‌ی زود دویچه آلمان که روز جمعه منتشر شد، سازمان اطلاعاتی آلمان از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ داده‌های شهروندان آلمانی را به آژانس امنیت ملی آمریکا منتقل می‌کرده است. ظاهرا انتقال این اطلاعات، "ناخواسته" صورت می‌گرفته است. فرانک والتر اشتاین‌مایر که در زمان گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان، معاونت وی را در دولت ائتلافی احزاب سوسیال دموکرات و سبزها به عهده داشت، اجازه‌ی انجام این عملیات را امضاء کرده است.

سازمان اطلاعاتی آلمان تاکنون از موضع‌گیری در قبال انتشار این خبر خودداری کرده است. بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از سخنگوی این سازمان، مقامات این نهاد اطلاعاتی "تنها موظف به دادن گزارش در برابر دولت آلمان و کمیسیون‌های پارلمانی" هستند.

فیلتر ناقص

در گزارش رسانه‌های یاد شده به نقل از مدارک محرمانه‌ی ارسالی این سازمان به دولت آلمان، آمده است که ظاهرا قرار بوده، "نرم‌افزار پاک‌کننده‌ی ویژه‌ای" در رایانه‌ی مرکزی این سازمان، داده‌های شهروندان آلمانی را از سایر اطلاعاتی که به آژانس امنیت ملی آمریکا منتقل می‌شده، فیلتر کند. در این گزارش هم‌چنین تاکید شده که فیلتر کردن این گونه ‌داده‌ها "در ارتباط اطلاعاتی میان نهادهای آلمانی و خارجی اصولا صد درصد و بدون اشتباه امکان‌پذیر نیست".

بنا بر ارزیابی کارشناسان سازمان اطلاعاتی آلمان، دست‌کم پنج درصد داده‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی آلمان قابل فیلتر‌شدن نیستند. در گزارش این ارزیابی آمده است: «احتمالا کمیسیون مسئول برقراری این ارتباطات و کمیسیون پارلمانی کنترل این نهادها، از انتقال این داده‌ها به آژانس آمریکایی اطلاع نداشته‌اند.»

نظارت بر تردد اطلاعاتی جهان

شاهراه مرکزی انتقال داده‌های اینترنتی در فرانکفورت De-Cix، یکی از بزرگترین مراکز تردد اطلاعاتی در جهان است. در این مرکز کل داده‌های شبکه‌های شرکت‌های بزرگ اینترنتی گردآوری، تقسیم و به کشورها و بخش‌های مربوطه منتقل می‌شوند. به گفته‌ مسئولان این مرکز، سازمان‌های اطلاعاتی، به این کلان شاهراه جهانی دسترسی ندارند. سازمان اطلاعاتی آلمان اما از "حق نظارت" بر این داد و ستد اطلاعاتی برخوردار است.

بررسی پارلمانی دومین بسته‌ اسناد

نخستین گزارش انتقال اطلاعات شهروندان آلمانی به آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) از سوی کانال‌های تلویزیونی NDR، WDR و روزنامه‌ی زود دویچه آلمان در ماه ژوئن سال جاری منتشر شد. گزارش این رسانه‌ها با استناد به مدارک کاملا محرمانه‌ای که دولت آلمان به "کمیسیون پارلمانی بررسی جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا" ارائه داده بود، تهیه شده بود.

بر اساس این گزارش، سازمان اطلاعاتی آلمان بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ در باره‌ مراودات اینترنتی شهروندان آلمانی "جاسوسی" و گفت‌وگوهای تلفنی آنان را در شاهراه اینترنتی De-Cix در فرانکفورت، شنود می‌کرده است. سازمان اطلاعاتی آلمان در این گزارش نیز یادآور شده بود که امکان "جداسازی کامل و بدون نقص" داده‌هایی که میان ارتباطات آلمانی و خارجی صورت می‌گیرد، منتفی است.

به گزارش دویچه وله، "کمیسیون پارلمانی بررسی" در پی ارزیابی این اسناد، خواستار ارسال مدارک بیشتر و جامع‌تری شده بود. گزارش جدید رسانه‌های یاد شده، بر اساس این مدارک تهیه ‌شده است.

"کمیسیون بررسی جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا"، پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن، همکار پیشین سازمان اطلاعاتی ان‌اس‌ای، از جمله در مورد فعالیت‌های این آژانس در آلمان و شنود تلفن همراه صدراعظم این کشور، تشکیل شده است. در جریان این بررسی‌ها، از جمله فاش شد که یک مأمور اطلاعاتی این سازمان به طور غیرقانونی برای یکی از سرویس‌های مخفی آمریکا فعالیت می‌کرده است.

انتهای پیام

کد N528884

وبگردی