آفتاب
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

عید قربان باعث همگرایی بین مذاهب خواهد شد

عید قربان باعث همگرایی بین مذاهب خواهد شد

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: عید قربان به خاطر برخورداری از سه مؤلفه «شادی اجتماعی»، «معنویت اجتماعی» و «وضعیت اجتماعی فرامذهبی» می‌تواند نقش‌های مهمی را ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی به مناسبت عید قربان و روز عرفه اظهار کرد: این سه نقش مهم عبارت است از؛ «هم‌شادمانی اجتماعی میان امت»، «هم‌آیینی معنوی میان امت» و «همگرایی اجتماعی میان امت.»

وی گفت: تراوش وحدت اسلامی از سوی عید قربان از دو مسیر انجام می‌گیرد؛ یکی آن که آیینی فرامذهبی است، و دیگر این که قدرت توزیع احساس مشترک شادمانی را در اتباع همه مذاهب به صورت همزمان داراست .

وی افزود: متأسفانه اعیاد اسلامی تاحدودی از ماهیت طبیعی و اولیه خود به دلایل تاریخی و غیر تاریخی دور شده‌اند و در نتیجه کارکردهای معنویت بخش و جامعه‌ساز آن‌ها تضعیف شده است.

مبلغی با اشاره به این‌که «عید قربان حتی می‌تواند نوعی از اشتراک را با ادیان دیگر ایجاد نماید»، گفت: قربانی کردن یک خط ممتد در ادیان الهی است؛ بنابراین می‌توان به جوهر نهفته در ورای این نمادها و نمودها توجه کرد و کارکردی مشترکی را میان اسلام و ادیان تعریف و مسیر همگرایی میان‌شان را تقویت کرد.

انتهای پیام

کد N528584

وبگردی