آفتاب

دخالت جدید اشتون در امور ایران/ این متهم را مجازات نکنید!

دخالت جدید اشتون در امور ایران/ این متهم را مجازات نکنید!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار توقف اجرای حکم اعدامی زنی در ایران شده است که متهم به قتل عمدی یک مرد است.

به گزارش تسنیم، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه طی بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست برای زنی که به قتل عمدی یک مرد متهم است دادگاه جدیدی برگزار کرده و حکم اعدام وی را متوقف کنند.

یکی از سخنگوهای خانم اشتون در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده است: «عمیقاً از اجرای قریب‌الوقوع حکم ریحانه جباری که به دلیل قتل یک مرد به اعدام محکوم شده است، نگران هستیم.»

بر اساس این بیانیه‌، اشتون با ادعای اینکه این زن برای دفاع از خودش مرتکب قتل شده خواستار برگزاری دادگاهی جدید برای وی شده است.

ریحانه جباری ۷ سال قبل به عنوان طراح داخلی دکوراسیون ساختمان به منزل مقتول که پزشک بود،مراجعه کرد که طبق اظهاراتش در دادگاه،مدعی است که درحوادثی که در این مکان رخ داد برای حفظ جان خود وی را به قتل رساند.

این خبر را پایگاه خبری اسپانیایی زبان «ایروپا پرس» منتشر کرده است.

گفتنی است، حسن تردست، قاضی بازنشسته‌ای که حکم قصاص «ریحانه جباری» را صادر کرده، پیش از این در گفت‌و‌گو با روزنامه با بیان اینکه قانون طبق قانون مجازات اسلامی هیچ تردیدی در اینکه خانم ریحانه جباری مرتکب قتل عمدی شده است، وجود ندارد، گفته بود: بنده شخصا در تمامی احکام صادره قصاص، با آموزه‌های اسلامی آرزومندم که در مرحله اجرا با توجیه عاقلانه و عادلانه و با عاطفه اولیای دم نسبت به جلب رضایت ایشان اقدام و قصاص منتفی شود و در هر مورد که پرونده منجر به رضایت شده است، شاکر خداوند رحمان شده‌ام. لیکن با کمال تأسف طبق تجارب پرونده‌های مشابه، مداخله و جوسازی سیاسی یک عده حقوقدان سیاسی‌کار و خارج‌نشین و داخل کشور که به‌ فکر چهره‌سازی به قصد مخالفت سیاسی با نظام حکومتی این کشور و زیر سوال بردن مطلق دستگاه قضایی هستند، همیشه کسب رضایت از شکات سخت و ناممکن شده است. این افراد با سوءاستفاده از شبکه‌های گسترده اجتماعی و رسانه‌ای متوسل به دروغ و قلب واقعیت‌ شده و با زدن تهمت به مقتول موجب کدورت بیش از پیش اولیای دم شده و امکان جلب رضایت ایشان را از بین می‌برند.

وی افزود: بسیاری از دلایل ما در احراز قتل و محکومیت ایشان حرف‌ها و اعترافاتی است که در جلسات دادگاه به‌طور روشن و صریح توسط متهمه بیان شده است. حتی استناد ما بر اعترافات او در دادگاه است، نه حتی دوران بازجویی که ظن تحت فشار اعتراف کردن مطرح شود. او در دادرسی با حضور وکلای خود به‌راحتی از اقدامات خود حرف می‌زد. دلایل کافی و روشن است.

تردست تاکید کرد: خانم جباری حداقل سه بار در دادگاه گفت من به مقتول سرویس می‌دادم تا او هم به من خدمات بدهد. اصلا رابطه کاری مطرح نبود. در اصطلاح این گروه از جوانان بی‌ بند و بار، منظور از سرویس دادن، ایجاد روابط نامشروع و در اختیار قراردادن خود است. متهمه قبل از رابطه با مقتول با چند نفر رابطه ویژه داشته و طبق اعترافات در دادگاه، ایشان با مدیر شرکت محل کار خود چند بار به ویلای او در سیرا (جاده چالوس) رفته‌اند و باکره نبوده است. حسب دلالت پرینت تلفن وی اس‌ام‌اس‌های رد و بدل شده بین ایشان، به‌طور صریح روابط بسیار نزدیک حتی بچه‌دار شدن را نشان می‌دهد و نیز این رابطه، مورد اعتراض یکی از دوست پسرهایش که قبلا نامزد متهمه بوده قرار گرفته که مستندات مسلم آن در پرونده پیوست است.
کد N528308

وبگردی