آفتاب

دمشق: هرگونه مداخله ترکیه در سوریه دشمنی آشکار است

دمشق: هرگونه مداخله ترکیه در سوریه دشمنی آشکار است

وزارت امور خارجه سوریه ضمن محکوم کردن تصمیم ترکیه مبنی بر مداخله نظامی علیه داعش در خاک سوریه و هشدار نسبت به پیامدهای وخیم آن از جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در مقابل ماجراجویی‌های ترکیه بایستد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه با محکوم کردن تصمیم ترکیه در خصوص مداخله نظامی در سوریه برای پایان دادن به سیطره داعش بر شهر کوبانی، این اقدام را "خصومت آشکار" دانسته و نسبت به پیامدهای وخیم آن هشدار داد.

این وزراتخانه همچنین با ارسال دو پیام جداگانه به سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرد: سیاستی که دولت ترکیه در خصوص مقابله با داعش اتخاذ کرده است، نقض آشکار منشور سازمان ملل است که بر احترام به حاکمیت ملی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آن‌ها تاکید دارد.

وزارت خارجه سوریه همچنین قطعنامه پارلمان ترکیه را خصومتی آشکار علیه کشوری دانست که عضو سازمان ملل است و در همین حال از جامعه جهانی و به ویژه شورای امنیت خواست تا برای پایان دادن به ماجراجویی‌های ترکیه که تهدیدی برای امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی به‌شمار می‌رود، اقدامات لازم را به کار گیرند.

واکنش دمشق پس از آن صورت می گیرد که جنگنده‌های ترکیه برای اولین بار بر فراز کوبانی به پرواز درآمدند. توپخانه‌های ارتش ترکیه نیز همزمان با پرواز جنگنده‌ها مواضع گروه تروریستی داعش را در این شهر بمباران کردند.

این اقدام در حالی صورت گرفته که پارلمان ترکیه پیشتر با اکثریت آرا لایحه پیشنهادی دولت برای مجوز دخالت نظامی در عراق و سوریه را تصویب کرد.‎

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه پیش از این در واکنش به اقدام پارلمان ترکیه مبنی بر اعطای مجوز به دولت این کشور برای اقدام نظامی در خاک سوریه و عراق گفته بود که هرگونه اقدام ترکیه علیه سوریه اقدامی "تجاوزکارانه" است.

از سوی دیگر احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز تاکید کرد که کشورش تمامی تلاش‌های لازم را برای ممانعت از سقوط کوبانی بکار خواهد بست. منابع کرد همچنین اعلام کرده‌ بودند که ترکیه از ورود کردهای ساکن این کشور به کوبانی برای کمک به کردهای سوریه ممانعت می‌کند.

انتهای پیام

کد N528298

وبگردی