آفتاب

نیویورک تایمز:حاکمان سعودی و شیوخ از تاریخ متنفرند

نیویورک تایمز:حاکمان سعودی و شیوخ از تاریخ متنفرند

قصه پر غصه تخریب اماکن تاریخی مکه به قدری مفتضح است که صدای همه را در آورده است. بارها شماری از علمای داخل سعودی و خارج از آن به این مساله اعتراض کرده و خواستار راه حلی میانه برای حل مشکلات زائران و حفظ آثار تاریخی شده اند. این بار نیویورک تایمز در این باره نوشته است.

 

نیویورک تایمز یادداشتی انتقادی و تند در انتقاد از تخریب مکه و درآوردن آن از یک شهر تاریخی به یک شهر مدرن، در روز 30 سپتامبر انتشار دارد که  به قلم ضیاءالدین سردار نوشته شده است.
در این یادداشت آمده است که وقتی مالکم ایکس در سال 1964 از مکه دیدن کرد هنوز نشانه هایی را می دید که از یک شهر تاریخی حکایت داشت، اما اکنون دیگر نمی توان از مکه چنان انتظاری را داشت و زائرانی که برای حج می آینده، بیهوده است اگر دنبال یک شهر تاریخی بگردند.
هتل جدید در مکه که برج ساعت نام دارد در میان بلندترین ساختمان های دنیا باید از آن یاد کرد، جایی که در آن مرکز خرید اشیاء لوکس و انواع خوراکی ها وجود دارد.
کوهی که در این ناحیه بوده به طور کلی صاف شده و در حالی حاضر این بنا و اطراف آن نوعی ترکیب از دیزنی لند و لاس و گاس را یادآوری می کند.
به نوشته این یادداشت، حاکمان سعودی و روحانیون این شهر یک نفرت عمیق از تاریخ دارند و همه چیز را در شکل تجاری آن می بینند. آنها فقط به فکر گسترش تعداد زائران هستند که باید تا مرز سه میلیون نفر برسد.
فاز اول تخریب از سال 1970 میلادی آغاز شد زمانی که مسجد بلال و خانه های قدیمی از دوره عثمانی را با بلدوزر تخریب کردند. در این تخریب ها خانه حضرت خدیجه به محل توالت تبدیل شد و همه چیز ویران گشت. هتل هیلتون مکه هم در جای خانه ابوبکر ساخته شد. باقی مانده آثار تاریخی هم در سه چهار سال اخیر ویران شد. هتل ساعت روی بیش از چهارصد بنای تاریخی و فرهنگی کهن بنا گردیده و همه آنها از میان رفت به طوری که چیزی از محله اجیاد نماند. در این تخریب های یک قلعه قدیمی هم که در برای حفاظت شهر از دست راهزنان ساخته شده بود نابود گردید.

 

کد N528234

وبگردی