آفتاب
کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا پیش بینی کرد:

بازگشت نفت به نرخ اصلی با شروع فصل سرما/ از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی برداشت شود

بازگشت نفت به نرخ اصلی با شروع فصل سرما/ از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی برداشت شود

اگر دولت واقع بینانه‌تر اقدام به تدوین بودجه می‌کرد کاهش قیمت نفت تاثیری در اقتصاد کشور نداشت/باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که نوسانات نفتی و بیماری هلندی در این دهه کشور را دچار مشکل نکند.

کار‌شناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه کشورهای عضو اوپک برای جبران هزینه‌های مازاد کشورشان با افزایش تولید کاهش بهای نفت را رقم می‌زنند، گفت: با نزدیک شدن به فصل سرما و افزایش تقاضا نفت به قیمت قبلی خود باز می‌گردد.

لبرت بغازیان، استاد دانشگاه و کار‌شناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پیش بینی تداوم کاهش قیمت نفت اوپک گفت: وضعیت آب و هوایی به سمت سرد شدن پیش می‌رود لذا باید منتظر افزایش قیمت نفت باشیم.

وی ادامه داد: در مورد کاهش قیمت‌ها ابتدا باید بررسی کنیم که دلیل این کاهش چه بوده آیا به دلیل کند شدن رشد اقتصادی آمریکا، چین، اروپا و هند بوده یا بدلیل افزایش عرضه بوده است؟

بغازیان تصریح کرد: در حال حاضر کشورهای صادرکننده از سهمیه خود عدول می‌کنند که باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وجود تقاضا برای نفت افزایش امنیت انرژی را منجر می‌شود، خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اوپک زمانی که با افزایش هزینه مواجه می‌شوند هزینه‌ها را با سوبسید نفت جبران می‌کنند لذا آنچه منجر به کاهش قیمت نفت اوپک شده مازاد عرضه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر دولت واقع بینانه‌تر اقدام به تدوین بودجه می‌کرد کاهش قیمت نفت تاثیری در اقتصاد کشور نداشت.

وی یادآور شد: قیمت نفت با افزایش سرما به نرخ قبلی خود باز می‌گردد ضمن اینکه در صورت کسری بودجه می‌توان از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی استفاده کرد.

بغازیان گفت: باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که نوسانات نفتی و بیماری هلندی در این دهه کشور را دچار مشکل نکند.

کد N527324

وبگردی