آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

دنیا برای افزایش جمعیت به سمت حمایت از خانواده رفته است/ بررسی پیشگیری از کاهش رشد جمعیت در مجلس

دنیا برای افزایش جمعیت به سمت حمایت از خانواده رفته است/ بررسی پیشگیری از کاهش رشد جمعیت در مجلس

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از کشورهای دنیا برای افزایش جمیعت و رسیدن به شاخص مثبت رشد، به سمت حمایت از خانواده‌ها رفته‌اند.

عبدالرحمن رستمیان در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به دستور کاری کمیسیون بهداشت و درمان مبنی بر گزارش طرح افزايش نرخ باروري و پيشگيري از كاهش رشد جمعيت (اعاده ‌شده ‌از شوراي ‌محترم ‌نگهبان) گفت: در این سال ها رشد جمعیت سیر نزولی داشته است. اما به دلیل تاکیدات مقام معظم رهبر و اظهارات دیگر مسئولان کشور بعد از این تاکیدات، بحث ضرورت افزایش جمعیت به طور ویژه مطرح شد.

نماینده مردم دامغان افزود: می توان ادعا کرد که در حال حاضر شرایط بسیار مناسبی داریم، اما در 20 سال آینده خواهیم دید که تعداد جوان ها کاسته شده و جمعیت رو به کهنسالی رفته است. یعنی وضعی هرم آشفته می شود.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه مهمترین راهکار برای افزایش جمعیت، یافتن علل کاهش رشد جمعیت و رفع آن موانع است، گفت: یعنی پس از شناسایی علل، هدف ما باید بر اصلاح آن ها معطوف شود. یکی از آن ها تغییر در شعار فرزند کمتر زندگی بهتر و فرهنگسازی های جدید است.

وی افزود: نکته دوم مسائل اقتصادی است. بسیاری از افرادی که از ازدواج امتناع می کنند، به دلیل نداشتن شغل مناسب است. ایجاد اشتغال، امنیت ازدواج را در پی خواهد داشت.

رستمیان با اشاره به ابزارهای حمایتی که بسیاری از کشورهای دنیا آن را پیگیری می کنند، گفت: نکته سوم، بهره گیری از ابزار حمایتی است. به این معنا که باید از افراد متاهل حمایت شود.

وی افزود: کشورهای اروپایی یک زمانی شاخص منفی داشتند، اما امروزه تنها چند کشور این شاخص منفی را دارند؛ خیلی از کشورهای اروپایی به دلیل اهمیت موضوع مشوق ها را برای افزایش جمعیت تعیین کرده اند. ما می توانیم از سیاست های خوب آن ها در این زمینه و تجربیات مثبتشان بهره بگیریم.

کد N526980

وبگردی