آفتاب

از هوشمند شدن فیلترینگ تا انحصارگرایی در بازار اینترنت

از هوشمند شدن فیلترینگ تا انحصارگرایی در بازار اینترنت

ایسنا نوشت:

بحث داغ فیلترینگ در هفته گذشته بار دیگر و با انتشار خبر آغاز بهره‌برداری از اولین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند بالا گرفت چرا که راه‌اندازی این سیستم می‌تواند از مسدود شدن کامل شبکه‌های وایبر و واتس‌آپ که فیلترینگ آن‌ها به تازگی مطرح شده‌ بود جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در روزهای گذشته پرجنجال‌ترین محصول ماه اخیر یعنی iPhone 6 با دیگر خبر ساز شد. خیل خریداران این محصول که شاید ساعت‌ها وقت خود را در صف خرید آن سپری کرده‌ بودند این بار با در دست داشتن تلفن‌هایی که صفحه آن‌ها خم شده است دوباره مقابل فروشگاه‌ها صف کشیدند.

آرزو برای تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی

اما نخستین روز هفته‌ای که گذشت با گشایش درهای نخستین نمایشگاه امنیت سایبری که از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای راه‌اندازی شده‌بود آغاز شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه محمدحسن انتظاری - دبیر شورای عالی فضای مجازی - و هادی سجادی - معاون افتای سازمان فن‌آوری اطلاعات - هرکدام به ارائه راهکارهایی برای افزایش امنیت در فضای مجازی پرداختند.

هادی سجادی راه‌اندازی بیمه سایبری را یکی از راهکارهای افزایش امنیت سایبری دانست و از انجام مذاکراتی با بیمه مرکزی در این راستا خبر داد. وی همچنین آگاه‌سازی نهادهای حکومتی برای امنیت سنجی را از نکات مهمی دانست که در حال حاضر به آن بی‌توجهی می‌شود.

محمدحسن انتظاری اما امنیت در فضای مجازی را در گرو ایجاد شبکه ملی اطلاعات دانست و تاکید که راه‌اندازی آن یکی از ضرورت‌های ملی در کشور به شمار می‌آید.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در حاشیه این مراسم درباره یکی از داغ‌ترین سوژه‌های روز اینترنت کشور یعنی فیلترینگ برخی شبکه‌های پیام رسان تصریح کرد: شورای عالی فضای مجازی در این زمینه تنها بحث سیاست‌گذاریهای کلان را انجام می‌دهد و اجرای فیلترینگ بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است.

وی با اشاره به مطرح بودن بحث راه‌اندازی فیلترینگ خانگی در شورای عالی فضای مجازی درباره مجوز برقراری نسل سوم و چهارم ارتباطی تصری کرد: پروانه ایجاد 3g در اپاروتورها پس از به تصویب رسیدن پیوست فرهنگی قابل اجرا است.

انتظاری در پاسخ به خبرنگاران درباره اینکه جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی قرار است در چه زمانی برگزار شود گفت: ان‌شاءالله به زودی این جلسه تشکیل خواهد شد.

از سوی دیگر سعید مهدیون - معاون دبیر شورای عالی فضای مجازی - در حاشیه مراسمی اعلام کرد که جلسه آینده این شورا به زودی برگزار خواهد شد و بحث سیاست‌های توسعه مرکز داده داخلی و انتقال مراکز محتوا به داخل از جمله مسائلی خواهد بود که در این جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی قرار بود برای بررسی پیوست فرهنگی و مسئله پهنای باند تا پایان شهریورماه تشکیل جلسه دهد.

اختلالات طبیعی همراه اول در راستای نوسازی تجهیزات

درحالیکه اختلالات اپراتور اول تلفن همراه در راستای راه‌اندازی نسل سوم ارتباطی در هفته گذشته همچنان ادامه داشت مدیر عامل این اپراتور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه همراه اول در حال ارتقای سایت‌هایی است که این اپراتور در شرکت ارتباطات سیار دارد تاکید کرد که همراه اول تلاش می‌کند عملیات ارتقای این سایت‌ها شب‌ها صورت بگیرد که کاربران استفاده کمتری از تلفن همراه خود دارند.

اولین قدم‌ها برای فیلترینگ هوشمند برداشته شد

درحالیکه به نظر می‌رسد راه نجات از حذف کامل شبکه‌های پیام‌رسان اینترنتی مانند وایبر و واتس‌آپ ایجاد فیلترینگ هوشمند در کشور باشد، روز دوشنبه هفته گذشته مرکز ملی فضای مجازی از آغاز بهره‌برداری از اولین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند ایران خبر داد.

اگرچه به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات مسدود کردن این شبکه‌ها علاوه برآن که کار صحیحی نیست و از سوی دیگر افزایش فیلترینگ‌ها در نهایت مجر به افزایش استفاده از فیلترشکن و دور زدن قانون از سوی کاربران خواهد شد، سیستم فیلترینگ هوشمند با نظارت موضوعی و محتوایی بر این شبکه‌ها می‌توان راه مناسب‌تری برای جلوگیری از انتشار مطالب نامناسب از طریق شبکه های پیام‌رسان باشد.

براساس گزارش مرکز ملی فضای مجازی، از مشخصه‌های طرح فیلترینگ هوشمند، تشخیص هوشمند محتوای درخواست شده کاربر است که سرعت و گستره صفحات پالایش شده را افزایش می دهد و با کاهش نرخ خطا، کاربر سریع‌تر و دقیق‌تر به محتوای مفید مورد نیاز خود دست پیدا می کند. همچنین در این نرم افزار به دلیل امکان پالایش جزئی صفحات و ریزدانگی، پالایش صرفاً بر صفحاتی اعمال می شود که به دلیل محتوای نامناسب نیاز به پالایش دارند و نیازی به بستن کل دامنه نیست.

مشترکان با یک روش قبض‌ها را بپردازند

همراه اول با اشاره به اینکه استفاده از چند روش برای پرداخت قبوض، مشترکان را در مورد رقم قبض‌ها سردرگم می‌کند، تاکید کرد که مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی بهتر است برای پرداخت قبوض خود یک روش را انتخاب کرده و همواره با همان روش به پرداخت هزینه‌های مربوط به کارکرد خود بپردازند.

بنا بر اعلام اپراتور اول در صورتی که مشترکی هزینه‌های خود در میان دوره را پرداخت کرده و بعدها رقم قبض پایان دوره را نیز پرداخت کند، اضافه پرداخت او در قبض بعدی با عنوان بستانکاری به او بازگردانده خواهد شد.

روند روبه رشد مشترکان وایمکس

مدیر کل دفتر نظارت بر سرویسهای فناوری اطلاعات رگولاتوری با بیان این که ارائه نسلهای سوم و چهارم به اپراتورهای تلفن همراه تاثیری در توسعه وایمکس در کشور نخواهد گذاشت، از افزایش تعداد مشترکان وایمکس به یک میلیون و دویست هزار خبر داد.

به گفته علیرضا اصغریان اپراتورهای دارای پروانه وایمکس مطابق با پروانه تعهدات خود را در پوشش سرویس وایمکس در کشور به نتیجه رسانده‌اند.

ورود اپراتورهای مجازی تلفن همراه نزدیک است

معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری شرایط حاضر را زمان مناسبی برای ورود اپراتورهای مجازی تلفن همراه به بازار دانست و گفت: تدوین اصول حاکم بر مجوز این اپراتورها در مراحل نهائی است و پس از ارائه و تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات احتمالاً تا پایان سال، اپراتورهای مجازی، مجوز ورود به بازار تلفن همراه کشور را دریافت می‌کنند.

پیام وزیر به مناسبت سالروز تاسیس سازمان فناوری اطلاعات ایران

روز سه‌شنبه سالروز تاسیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بود که وزیر به ماسبت آن اقدام به انتشار پیامی کرد که در آن تصریح کرد که وزارت ارتباطات طی یک سال گذشته از شروع فعالیتهای دولت یازدهم، گامهای بزرگی در جهت توسعه فناوری اطلاعات برداشته شده است.

طراحی مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات به عنوان اصلی ترین برنامه وزارت، طراحی برنامه توسعه دولت الکترونیکی، محوریت توسعه زیر ساختهای خدمات الکترونیکی حوزه سلامت، آموزش و تجارت، برنامه ریزی برای ایجاد 30 هزار شغل بر بستر فناوری اطلاعات از جمله مهمترین مأموریتهای تعریف شده در دولت تدبیر امید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که واعظی در این پیام به آنها اشاره کرد.

از مخالفت‌ها با طرح جدید بازبینی پروانه ISPها تا موافقت شورای عالی فضای مجازی با تشکیل کنسرسیوم

درحالیکه چندی پیش در جلسه‌ای که قرار بود با حضور نماینده‌ای از رگولاتوری تشکیل شود، علیرضا علمی - دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی - در غیاب این نماینده از تصمیم جدید رگولاتوری درباره نحوه ارائه پروانه به شرکت‌های اینترنتی که عملا منجر به حذف برخی بازیگران این حوزه می‌شود به شدت انتقاد کرد، روز سه‌شنبه مدیران شرکت‌های اینترنتی با حضور رییس شورای رقابت و معاون دبیر شورای عالی فضای مجازی به بررسی چالش‌های پیش روی شرکت‌های اینترنتی پرداختند.

در این جلسه علاوه برآنکه علمی بار دیگر از تصمیمات رگولاتوری برای ایجاد فضای انحصار در بازار اینترنت کشور انتقاد کرد و مصوبات سازمان تنظیم مقررات را به گونه‌ای دانست که باعث می‌شود شرکت‌ها مجبور به تشکیل کنسرسیوم شوند تصریح کرد که پروانه شرکت‌های اینترنتی خط قرمز اتحادیه این شرکت‌ها است.

رضا شیوا- رییس شورای رقابت - نیز با اظهار بی‌اطلاعی از محتای تصمیم سازمان رگولاتوری در باره پروانه شرکت‌های اینترنتی تصریح کرد که شورای رقابت در مقابل قوانینی که به ایجاد انحصار در جامعه منجر می‌شوند ایستادگی خواهد کرد.

با این حال سعید مهدیون- معاون دبیر شورای عالی فضای مجازی - هم حذف شرکت‌هایی را که نمی‌توانند تکنلوژی و خدمات جدید ارائه دهند را قانون بازار دانست و آن را امری طبیعی دانست.

وی با تاکید بر ایجاد پهن باند است از طریق سیستم قدیمی دایل‌آپ امکان‌پذیر نیست گفت: ایجاد پهن‌باند لازمه ایجاد شبکه ملی اطلاعات و برای آن نیز لازم است شرکت‌ها اینترنتی با یکدیگر ادغام شده و کنسرسیوم تشکیل دهند تا بتوانند خدمات پهن باند را ارائه دهند.

 

5656

کد N526640

وبگردی