آفتاب

هدف اردوغان از ایجاد منطقه حائل در سوریه چیست؟

هدف اردوغان از ایجاد منطقه حائل در سوریه چیست؟

شبکه المیادین لبنان در تحلیلی کوتاه، هدف واقعی رجب طیب اردوغان از ایجاد منطقه حائل در مرزهای کشورش با سوریه را ضربه زدن به کردهای سوریه دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت شبکه تلویزیونی المیادین در این باره می‌نویسد: هدف از برپایی منطقه حائل در مرز سوریه که از سوی دولتمردان ترکیه پیشنهاد شده، درواقع ضربه زدن به کردهای سوریه و از بین بردن طرح حکومت خودگردان در مناطق کردنشین سوریه است.

دیرزمانی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ایجاد منطقه حائل به عنوان یک آزمایش نگاه می‌کند و افرادی در ترکیه بر این باورند مسئولان این کشور در این مورد تصمیم قاطعانه‌ای نگرفته‌اند. اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که ترکیه هنوز برای طرحی با عنوانی بشر دوستانه بازارگرمی می‌کنند و در آینده محتوایی فراتر از آنچه هست به آن می‌افزاید.

پیش از برگزاری نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل و در جریان برگزاری و پس از آن اردوغان یک نکته را به شکل‌های مختلف تکرار کرد و گفت که ارتش ترکیه برای مشارکت در ایجاد یک منطقه حائل در داخل خاک سوریه آماده است تا این منطقه پناهگاهی امن برای پناهندگان سوری که از دست داعش فرار می‌کنند، باشد.

نکته دیگر که اردوغان بارها تکرار کرد این است که حملات هوایی فایده‌ای ندارد و چاره‌ای جز اجرای عملیات نظامی زمینی در خارج از مرزهای کشور ترکیه نیست.

نباید از یاد برد که ترکیه نه بیانیه کنفرانس سران ریاض با موضوع مقابله با داعش و نه بیانیه کنفرانس پاریس را امضا نکرد و در حملات آمریکا و هم‌پیمانانش هم شرکت نکرده پس باید پرسید هدف اردوغان از طرح این مسائل چیست؟

ظاهرا مذاکرات آنکارا با واشنگتن با هدف مجاب کردن اوباما در ایجاد منطقه حائل ادامه دارد اما دیدار اردوغان با جو بایدن، معاون ریاست جمهوری آمریکا به جای اوباما گویای چیز دیگری است و آن اینکه کاخ سفید دست کم در شرایط کنونی چندان روی خوشی به اردوغان نشان نداده است.

از سوی دیگر گفته می شود در مقابل عدم مشارکت ترکیه در ائتلاف مقابله با داعش، این کشور امتیازهایی از طرف‌های موجو در سوریه درخواست کرده که تحلیلگران آنرا این‌گونه خلاصه کرده‌اند:

1- کنترل بر مرزهای ترکیه با سوریه از طریق ممانعت از باقی‌ماندن مناطق کردنشین سوریه در دست نیروهای حزب اتحاد دموکرات(کردهای سوری نزدیک به پ.ک.ک). در این مورد صحبت‌های زیادی از حمایت لجستیک ترکیه از داعش در حمله داعش به عین‌العرب (کوبانی) که محل اصلی فعالیت حزب مذکور است، وجود دارد.

2- ترکیه در مورد آزادسازی گروگان‌های خود که از سوی داعش ربوده شده بودند، سکوت معنا داری داشت و خیلی‌ها معتقدند که زد و بندهایی میان آنکارا و داعش وجود دارد.

3- از دیگر مطالبات ترکیه برپایی منطقه پرواز ممنوع بر فراز منطقه حائلی است که آنکارا قصد ایجاد آن را دارد که این به معنی کنترل کامل منطقه مرزی توسط ترکیه است.

چه ترکیه در طرح خود توجیهات قانونی داشته باشد چه نداشته باشد، این موضوع نیازمند این است که اردوغان با شرکایش در منطقه همکاری کند چرا که آنگونه که خود گفته "می‌خواهد این منطقه حایل را با مشروعیت بین‌المللی ایجاد کند."

انتهای پیام

کد N526521

وبگردی