آفتاب
حجت الاسلام دهقانی در همایش توجیهی امر به معروف و نهی از منکر:

به خاطر ظلمی که در حقمان می‌شود تذکر می‌دهیم

به خاطر ظلمی که در حقمان می‌شود تذکر می‌دهیم

این حق ماست که بخوایم امت بهتر باشیم و در راه سعادت گام برداریم/ ما باید خودمان را با سامانه امر به معروف و نهی از منکر که نوعی ولایت است تنظیم کنیم که اگر بالاتر ازآن باشیم تندیم و کمتر از آن باشیم کندیم

 یک استاد دانشگاه در واکنش به افرادی که آمران به معروف را افرادی تند و افراطی می‌خوانند گفت: به خاطر ظلمی که در حقمان می‌شود تذکر می‌دهیم و قرار نیست خودمان را با آنها تنظیم کنیم و مقلدشان باشیم.

به گزارش خبرنگارایلنا، حجت الاسلام دهقانی استاد دانشگاه امام صادق در همایش توجیهی امر به معروف و نهی از منکر که امروزعصر در مسجدامام صادق در میدان فلسطین برگزار شد گفت: صحبت های خود را با حدیثی از امام باقر (ع) شروع می‌کنم که ایشان تاکید دارند که چگونه گناه می‌تواند باعث سلب نعمت الهی از یک جامعه شود.

وی ادامه داد: بنابراین کسی که در جامعه‌ای گناه می کند به همه ظلم می‌کند و ما مظلوم واقع شده‌ایم شاید کسی درارتباط با اجرای واجب امر به معروف به ما بگوید به تو چه که در کار ما دخالت می‌کنید ولی او نمی‌داند که به ما ظلم می‌کند و من به خاطر خودم به او تذکر می‌دهم نه خاطر خودش.

وی با اشاره به اینکه دولتمردان باید خیر امت باشند گفت: یکی از شرایط خیرامت این است که نقشه راه وایمان داشته باشند بعلاوه بر آن در راه صیانت از آن گام بردارند و امروز شما ایمان دارید و راه حفاظت و صیانت از ان امر به معروف و نهی از منکر است.

این استاد دانشگاه گفت: این حق ماست که بخوایم امت بهتر باشیم و در راه سعادت گام برداریم و لازمه ان ضمانت اجرایی است که این ضمانت اجرا همان امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با بیان اینکه روسای قوا باید در برنامه‌های خود و جلسات خود به مساله امر به معروف و نهی از منکرحتی به صورت حداقل بپردازند خاطرنشان کرد: من به آنها می‌گویم که انجام این کار در هفته در جلسات خود راه دوری نمی رو.د آقای آملی لاریجانی جمع قضات را به این موضوع اشاره کن چراکه راه دوری نمی رود.

دهقانی بیان کرد: ما در جامعه‌ای به سر می‌بریم که حکومت اسلامی است و تنها راه باقی مانده آن این است که به این فریضه و واجب الهی توجه شود امروز مشاهده می‌کنیم که رهبر در سخنان خود در این باره چطور داد سخن می‌دهند و این مساله را به مسوولان گوشزد می‌کند.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: می‌خواهم به صورت نظری و امر به معروف بپردازم و به چندسوال در این باره پاسخ دهم.

وی اضافه کرد: این فریضه چهار اصل و شرط دارد که خارج از آن‌ها معنی ندارد. اولین موضوعی که باید به آن توجه شود این است که اگر کسی اصرار برگناه داشت برای ارشاد آن گام برداریم. دوم اینکه آن طرف بدانند این موضوع حتما گناه است.سومین موضوع این که باید به آن توجه کنیم. این است که بدانیم عمل و حرکت ما تاثیر دارد که خدا را شکر تجربه نشان داده است که  در بحث حجاب بسیار موثر است. آخرین شرط امر به معروف و نهی از منکر این است که این عمل برای ما خطرساز نباشد که در این جا اعلام می‌کنم اگر در بحث حجاب احتمال خطر بدهیم باید وارد شویم و تذکر بدهیم زیرا به نقطه خاصی رسیده است.

دهقانی گفت: گاهی کسانی ما را داغ و تند می‌دانند ولی ما باید بدانیم پاسخ درست ما در برابرآنها چیست ما به آنها می گوییم قرارنبوده است خودم را با تو تنظیم کنیم و مقلد تو باشم و در این اندیشه خود را  پیرو تو بدانم.

وی ادامه داد: ما باید خودمان را با سامانه امر به معروف و نهی از منکر که نوعی ولایت است تنظیم کنیم که اگر بالاتر ازآن باشیم تندیم و کمتر از آن باشیم کندیم که باز در این جا سوال پیش می‌آید که حد ولایت چقدراست.

دهقانی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر فرضیه ای بسیار متعالی و بهترین واجب خداست، ادامه داد: ما باید آن را به مردم آموزش دهیم و نشان دهیم و ریزه کاری آن را به همه بشناسانیم تا همه زیراین پرچم قراربگیرند.

وی گفت: من بین امر به معروف و نهی از منکر فردی و برنامه‌ای تمیز قائل می‌شوم. امربه معروف فردی امری است که همه باید در آن شرکت کنند و در مقابل نهی‌ها از خود واکنش نشان دهند. امر به معروف و نهی از منکر برنامه‌ای به ساخت ذهنی مردم برمی‌گردد که ما باید آن را در ذهنیت مردم ایجاد کنیم. و با هنرمندی و هنرورزی تمام این سامانه را روح مردم قراردهیم تا بتوانیم به شبهات آنها پاسخ دهیم.

وی گفت: ممکن است این مساله در عمل دارای مشکلاتی باشد که من دراینجا جا دارد به این مساله تزاحم اشاره کنم که برای خروج از این نیز راهکارهایی وجود دارد. گاهی با هماهنگی نیروی انتظامی می‌توان آنها را حل کرد و باید براساس آن راهبردها عمل کنیم. 

کد N526286

وبگردی