آفتاب

هشدار آمریکا به طرفهای درگیر در سودان جنوبی

هشدار آمریکا به طرفهای درگیر در سودان جنوبی

آمریکا به رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و رهبر شورشیان این کشور هشدار داد: مذاکرات صلح جدی به منظور پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور انجام دهند چون در غیر این صورت با تحریم‌های سازمان ملل مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماه دسامبر درگیری‌ها در سودان جنوبی پس از چند ماه تنش سیاسی میان سالوا کر، رئیس‌جمهوری این کشور و همچنین ریک مچار، رقیب سیاسی و معاون سابق وی بالا گرفت.

چند روز پیش مذاکرات صلح میان آن‌ها با میانجی‌گری یک بلوک آفریقایی موسوم به بلوک IGAD از سر گرفته شد.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی به سالوا کر و ریک مچارد هشدار داد اگر در مذاکرات صلح فعلی در اتیوپی معاهده صلحی حاصل نشود، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه آن‌ها اعمال خواهد شد.

وی تاکید کرد بلوک IGAD در حال مذاکره‌ با طرف‌ها است و کاملاً تصریح کرده اگر این دوره از مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد شورای امنیت به همراه این بلوک به تحریم‌ها علیه طرف‌های درگیر در سودان جنوبی جامعه عمل خواهند پوشاند.

سامانتا پاور خاطرنشان ساخت: من از سالوا کر می‌خواهم با جدیت زیاد و با فوریت، اگر که می‌خواهد شاهد حضور و تاثیرمجدد سازمان ملل در منطقه باشد، در مذاکرات شرکت کند.

روز شنبه سالوا کر در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل گلایه کرده‌ بود که نیروهای سازمان ملل در سودان جنوبی دیگر به عملیات‌های زیرساختی، اصلاحات بخش امنیتی و توسعه کمک نمی‌کنند.

سامانتا پاول تاکید کرد: به دلیل آنکه رئیس‌جمهور سودان جنوبی و همچنین رهبر مخالفان وی روحیه سازش‌کاری مورد نیاز را نشان ندادند،‌ ما حتی نمی‌توانیم به مذاکرات درباره آغاز حمایت از نهادهای دولتی سودان جنوبی باز گردیم.

وی افزود: غیر نظامیان در سودان جنوبی به دلیل حملات نیروهای شورشی و سربازان دولتی و عدم دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه با خطر شدیدی علیه جان خود روبرو هستند.

انتهای پیام

کد N526270

وبگردی