آفتاب
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

مسدود کردن شبكه‌های اجتماعی راه‌حل مناسبی نیست

مسدود کردن شبكه‌های اجتماعی راه‌حل مناسبی نیست

ما بارها از مردم درخواست کرده‌ایم که به گونه‌ای از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند که دیگران کمتر بتوانند از آن بهره‌برداری و سوءاستفاده نمایند./اعتقاد ما بر این است که تا جایی که ابزارهای مورد استفاده مفید باشد و استفاده‌کنندگان آن به محتوای مجرمانه توجه کنند استفاده از این شبکه‌ها مورد حمایت ما خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاكید كرد: از نظر فنی و تکنولوژیکی بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به اینکه تعداد شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است مسدود کردن آنها راه‌حل مناسبی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود واعظی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص فعالیت در فضاهای مجازی گفت: برای ارتباط پیوست فرهنگی مورد نیاز است برای همین ما از سال قبل به همراه گروهی کارهای مشاوره‌ای را شروع کردیم و اوایل امسال این کارها نهایی شد و آن را به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی فرستادیم. در کمیته ذی‌ربط بخش قابل توجهی از این مطالب نهایی شد و چند بند باقی ماند که بیشتر اقتصادی و امنیتی بود و ارتباطی به مسئله پیوست فرهنگی نداشت.

وی با بیان اینکه نهایی شدن این بخش به دلیل اختلاف نظرات باعث شد که جلسات مربوط فعالیت در فضاهای مجازی قدری طول بکشد، اظهار داشت: هم‌اکنون جمع‌بندی نهایی با همان اختلاف نظر برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی آماده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که تا جایی که ابزارهای مورد استفاده مفید باشد و استفاده‌کنندگان آن به محتوای مجرمانه توجه کنند استفاده از این شبکه‌ها مورد حمایت ما خواهد بود.

واعظی افزود: شبکه‌های اجتماعی ابزارهای جدیدی است که به شکل ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در بسیاری از کشورها به دلیل اینکه این شبکه‌ها درآمد وزارت ارتباطات را به شدت کاهش می‌دهد این وزارتخانه مانع اصلی استفاده از این ابزارهاست اما این دولت از ابتدا بر این اعتقاد بود که این ابزارها بدون توجه به مصارف اقتصادی باید مورد استفاده مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینكه آنچه مدنظر دولت است این است که ما بارها از مردم خواهش کردیم که تلاش کنند تا فرهنگ استفاده از این شبکه‌های اجتماعی را رعایت کنند و در این شبکه‌ها از مواردی که موجب مخدوش شدن عفت عمومی و اخلاق اجتماعی می‌شود استفاده نگردد، تصریح كرد: مردم باید در این زمینه خودشان به یکدیگر تذکر بدهند تا شبکه اجتماعی سالم در اختیار همگان قرار گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما از نظر فنی و تکنولوژیکی بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به اینکه تعداد شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است مسدود کردن آنها راه‌حل مناسبی نیست، بنابراین همواره از دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان خواسته‌ایم که با حمایت ما شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور به وجود بیاورند و فکر می‌کنیم اگر این کار صورت گیرد دو مزیت مهم خواهد داشت. در درجه اول، سرعت ارتباطات بسیار بالا می‌رود و قطعی ارتباطات به مراتب کمتر می‌شود و از سوی دیگر مردم باید توجه کنند که در بسیاری از دانشگاه‌ها رفتار اجتماعی مردم مورد رصد قرار می‌گیرد بنابراین باید توجه کرد که وقتی از شبکه اجتماعی استفاده می‌شود که میزبان آن کشور خارجی است همه این اطلاعات در سرور آنها ذخیره می‌شود و آنها می‌توانند انواع استفاده‌ها را از این اطلاعات داشته باشند.

واعظی تاکید کرد: ما بارها از مردم درخواست کرده‌ایم که به گونه‌ای از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند که دیگران کمتر بتوانند از آن بهره‌برداری و سوءاستفاده نمایند. متاسفانه در برخی از شبکه‌های اجتماعی مردم ایران هر مطلبی که از دستشان می‌آید در صفحه‌های خود می‌گذارند در حالی که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد. در خصوص شبکه‌های اجتماعی داخلی کارهای زیادی انجام شده که در 14 مهرماه در نمایشگاه تلکام از برخی از آنها بهره‌برداری خواهد شد و ما امیدواریم که با سرعت وکارآیی بیشتری بتوانند کار خود را انجام دهند.

کد N525808

وبگردی