آفتاب

نشانه های اصلی افسردگی

نشانه های اصلی افسردگی

یک روانشناس بالینی با بیان علت ابتلا به افسردگی اساسی گفت: یکی از دلایل ابتلا به افسردگی خشم فرو خورده شده در طول زمان است.

عبدالله امیدی در گفت‌وگو با فارس، گفت: اختلال افسردگی اساسی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی است که در جنس مؤنث بیشتر از مذکر دیده می‌شود.

وی اظهار داشت: علایمی مانند اختلال در خواب، اشتها، تمرکز به شکل اشتغال ذهنی به موضوعات منفی مانند مرگ، احساس درماندگی به این شکل که فرد هر چه تلاش می‌کند به جایی نمی‌رسد و تلاش‌های او نتیجه‌ای ندارد جزو علایم افسردگی اساسی است.

* کاهش لذت جزو نشانه های اصلی افسردگی اساسی است

وی افزود: احساس ناامیدی، کاهش لذت از امور لذتبخش زندگی، کاهش خلق به شکل احساس غمگینی، بی‌انگیزگی و بی‌حوصله بودن به این صورت که فرد بگوید دست و دلم به کار نمی‌رود، کاهش انرژی و اینکه فرد زود خسته می‌شود دیگر علامت ابتلا به افسردگی اساسی است.

وی ادامه داد: برای تشخیص‌گذاری فرد باید نیمی از این علایم را به مدت دو هفته داشته باشد و چنانچه علایم برای بزرگسالان کمتر از دو سال و برای کودکان و نوجوانان کمتر از یک سال ادامه داشته باشد افسردگی اساسی نیز و اختلال کج‌خلقی یا افسرده‌خویی محسوب می‌شود.

* علت افسردگی اساسی چیست؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان سبب‌شناسی اختلال افسردگی اساسی گفت: علت‌های مختلفی بر اساس رویکردهای روانشناختی وجود دارند مثلاً بر اساس رویکرد رفتاری وقتی فرد تقویت‌های خود مانند اموال، دوستان، عشق، اطرافیان، سمت و ... را از دست می‌دهد ممکن است دچار افسردگی شود همچنین بر اساس رویکرد روانکاوی علل ناخودآگاه به ویژه خشم فرو خورده شده در طول زمان عامل ایجاد افسردگی است.

وی افزود: گفته می‌شود اگر انسان مورد تکریم قرار نگیرد و نیازهای او به ویژه نیازهای روانی ارضا نشود یا احساس کند نادیده گرفته می‌شود دچار افسردگی خواهد شد.

* افکار منفی را از خود دور کنیم

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: در نظریه زیستی یا ارگانیکی عواملی مثل واسطه‌های شیمیایی مغز مانند سروتونین و تغییرات هورمون‌ها موجب علایم افسردگی در فرد می‌شود همچنین در نظریه شناختی علت افسردگی را وجود شناخت‌ها و افکار منفی می‌دانند.

وی ادامه داد: نوع درمان در افسردگی اساسی بر اساس رویکردهای مختلف متفاوت است بر اساس در رویکرد زیستی درمان باید دارویی باشد اما در درمان‌های رفتاری و شناختی باید بازسازی شناخت‌ها و رفتارهای معیوب را مدنظر قرار دهیم.

امیدی خاطرنشان کرد: دارو درمانی توسط روانپزشکان و روان درمان معمولاً روانشناسان بالینی صورت می‌گیرد بنابراین افراد باید جهت بهبودی خود به متخصصان حوزه بهداشت روان مراجعه کنند.

کد N525671

وبگردی