آفتاب

مصر پیشنهاد آموزش نظامی به لیبی داد

مصر پیشنهاد آموزش نظامی به لیبی داد

مصر پیشنهاد کرد تا نیروهای حامی دولت در لیبی را که با گروه‌های مسلح رقیب مبارزه می‌کنند، آموزش دهد و با این پیشنهاد تلاش‌ها برای از بین بردن آنچه که تهدیدی برای ثبات مصر از جانب لیبی تلقی می‌کند را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که کشورهای غربی مشغول عراق و سوریه هستند، این پیشنهاد تازه‌ترین نشانه از مداخله قدرت‌های عربی رقیب در لیبی است که پایگاه امنی برای شبه‌نظامیان افراطی محسوب می‌شود و در شرف تبدیل شدن به یک کشور شکست خورده است.

مصر در تلاش است تا براساس معیارهای خود قدرت منطقه‌ایش را تحکیم بخشد و به طور همزمان مجدداً کمک نظامی آمریکا را نیز به دست آورد. پس از آنکه قاهره اعضای اخوان‌المسلمین را سرکوب کرد، واشنگتن کمک نظامی خود به این کشور را قطع کرد.

مقامات امنیتی مصر گفتند، مقامات ارتش این کشور و نمایندگانی از نیروهای حامی دولت لیبی در دو ماه گذشته چندین بار در قاهره دیدار کرده‌اند.

یکی از مقامات اطلاعاتی مصر گفت: کمک‌های آموزشی و اطلاعاتی مطرح شده و در حال بررسی هستند.

سخنگوی دولت مصر از اظهارنظر در این‌باره امتناع کرد اما سخنگوی فرمانده ستاد ارتش لیبی تائید کرد که مصر ارائه آموزش به نیروهای حامی دولت را پیشنهاد کرده است.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر خواستار اقدام قاطعانه علیه شبه‌نظامیان مستقر در لیبی شد که به گفته مصر مخفیانه از مرز عبور کرده تا به شبه‌نظامیان «انصار بیت‌المقدس» که در صحرای سینا در نزدیکی اسرائیل به نیروهای امنیتی مصر حمله می‌کنند، کمک کنند.

مقام امنیتی مذکور گفت: مصر اطلاعات بیشتری از محل اختفای شبه‌نظامیان مستقر در لیبی، تعداد آنها و نوع سلاح‌هایی که در دسترسشان است، دارد.

مقامات امنیتی مصر گفتند، انصار بیت‌المقدس خطرناک‌ترین گروه شبه‌نظامی در این کشور هستند که با شبه‌نظامیان داعش در عراق و سوریه در ارتباط هستند.

شبه‌نظامیان در لیبی با داشتن روابطی با اخوان‌المسلمین ماه گذشته میلادی هدف حملات هوایی قرار گرفتند که به گفته مقامات آمریکا این حملات از سوی مصر و امارات صورت گرفته است.

به دنبال نفوذ داعش در میان گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در شمال آفریقا که مبارزان تروریستی با به سوریه و عراق اعزام کرده‌اند، الجزایر نیز قصد دارد تا نیروهای لیبی را آموزش دهد.

از زمان سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی در سال 2011 میلادی، این کشور در پی خشونت‌آمیزترین ناآرامی‌ها از هم‌پاشیده شده است.

یکی از مقامات امنیت ملی مهر گفت: سلاح در لیبی همانند برنج است. برخی از این سلاح‌ها از مرزهای اطراف به صورت قاچاق وارد لیبی شده و نهایتاً به دست شبه‌نظامیان انصار افتاده است. نیروهای امنیتی هر روز قاچاقچیانی را دستگیر می‌کنند.

مقامات امنیتی مصر افزودند: شبه‌نظامیان مصری مستقر در لیبی آرزو دارند تا خلافتی همچون داعش در سرزمینشان ایجاد کنند. میان شبه‌نظامیان لیبی، داعش و شبه‌نظامیان سینا روابطی وجود دارد، آن‌ها روابط ایدئولوژیکی با یکدیگر دارند و می‌گویند که متحد هستند.

انتهای پیام

کد N525459

وبگردی